ارزیابی ایمنی خودرو
چرا به سازمان های ارزیابی ایمنی خودرو نیاز داریم؟
همانطور که قبلا در مطلبی به طور مفصل به وضعیت ایمنی راه در جهان پرداختیم و همچنین گزارش سازمان ملل را در این زمینه منتشر کردیم، کشورها به دنبال راه حل هایی برای کاهش تصادفات در کشورهای خود هستند و سازمان سلامت جهانی به دنبال کاهش تلفات تصادفات رانندگی در همه کشورهای جهان است.
همچنین قبلا به بررسی ایمنی وسیله نقلیه و تاثیر آن بر تصادفات پرداخته ایم.
در برخی از کشورها، حداقل هایی برای ایمنی وسیله نقلیه در نظر گرفته شده است. این حداقل ها مربوط به راهکارهای فعال و غیرفعال وسیله نقلیه می شود. به طور مثال ترمزهای ABS، کمربند ایمنی، کیسه هوای محافظ و …
در برخی از کشورها به این حداقل ها اکتفا نشده است و برای اطمینان از درست عمل کردن این راهکارهای ایمنی، تست هایی در موقعیت های بسیار نزدیک به واقعیت از اتومبیل گرفته می شود.
کاهش هزینه های تولید می تواند به قیمت از دست رفتن ایمنی خودرو تمام شود. طراحان وسایل نقلیه خودروهای زیباتری طراحی می کنند و مهندسان موتورهای قوی تر و پر سرعت تری روانه بازار می کنند.
رقابت در زیبایی، قدرت و سرعت، هزینه های تولید را افزایش می دهد و تلاش برای کاهش هزینه ها، می تواند با قربانی کردن ایمنی خودرو به نتیجه برسد. هزینه های خرید تجهیزات تست های ایمنی و انجام آن ها بر روی خودروها، بسیار بالاست.
پس از آنکه آمار تلفات سوانح رانندگی، رو به افزایش گذاشت، برخی از دولت ها و سازمان های بین المللی مرتبط با ایمنی به این فکر افتادند تا معیارها و تست های فراگیری برای ارزیابی ایمنی خودرو ایجاد کنند. به چند طریق این معیارهای ایمنی می تواند ایمنی خودرو را بهبود بخشد:
کاهش هزینه های تست ایمنی
هزینه های خرید تجهیزات تست های ایمنی بسیار بالاست.
قانونگذاری
قانونگذاران، قوانینی تدوین کنند تا خودروسازان مجبور به رعایت این معیارها شوند و تست های مرتبط با ارزیابی ایمنی خودرو را انجام دهند. به طور مثال از فروش وسایل نقلیه ای که معیارهای ایمنی را ندارند یا در تست های ایمنی نمره قابل قبولی کسب نکرده اند، جلوگیری شود.
آگاهی خریداران
اگر سطح ایمنی وسایل نقلیه به اطلاع خریداران برسد، این آگاهی می تواند بر خرید آن ها تاثیر بگذارد. هیچ کس نمی خواهد به دلیل اشتباهی کوچک در حین رانندگی، تصادف کند، جراحات زیادی بر دارد یا جان خود را از دست بدهد. پس معیار جدیدی به معیارهای رقابت در بازار اضافه می شود و تقاضا برای خودروهایی که ایمن نیستند کاهش می یابد.
ایمنی عابر پیاده
ماجرا فقط به همین جا ختم نمی شود. شاید تصادف با عابر پیاده و کمتر صدمه دیدن عابر در صورت بروز تصادف، نه برای خودروساز و نه برای خریدار، آن مقدار اهمیت نداشته باشد. اما در سال های اخیر سازمان های ارزیابی کننده ایمنی خودرو، معیارهایی برای ایمنی وسیله نقلیه در برخورد با عابر پیاده در نظر گرفتند.
ما در مطالب بعدی به معرفی سازمان ها و معیارهای ایمنی خودرو ها خواهیم پرداخت.
- ایمنی وسیله نقلیه و تاثیر آن در ایمنی سیستم حمل و نقل
- اثر ایمنی وسیله نقلیه بر تصادفات
- ارزیابی ایمنی خودرو
- ایمنی خودروی خودران -مقدمه
- نقشه راه Euro NCAP تا سال ۲۰۲۵
- گزارش : فواید به کار گیری سیستم های هوشمند حمل و نقل و سیستم های خودران
- آشنایی بیشتر: وبینار تست ایمنی خودرو در استرالیا ANCAP
- ایمنی خودرو- اجزای اصلی سیستم ایمن
- سازمان های مرتبط با ایمنی خودرو