ایمنی راه در اهداف توسعه پایدار سازمان ملل
ایمنی راه در اهداف توسعه پایدار سازمان ملل
پیش نیازهای این مبحث: اهداف توسعه پایدار سازمان ملل – برنامه دهه اقدام برای ایمنی راه
از ابتدای ژانویه ۲۰۱۶، کشورهای عضو سازمان ملل، تعهد بی سابقه ای را نسبت به ترویج و ارتقا ایمنی راه شروع کردند.
یک هدفگذاری جهانی برای کاهش تلفات تصادفات جاده ای به نصف تا سال ۲۰۲۰ انجام گرفته است.
این هدف جدید در چارچوب اهداف توسعه پایدار سازمان ملل (SDGs) و در زیر مجموعه اهداف مرتبط با سلامت و مرتبط با زندگی شهری قرار گرفته است.
این نشان دهنده این است که سازمان ملل، پیشگیری از تلفات جاده ای و ترافیکی در راستای سبک زندگی سالم و توسعه پایدار شهری تعریف کرده است.
چشم انداز اهداف توسعه پایدار سازمان ملل، جهانی است، بنابراین قابل استفاده برای همه اعضای سازمان ملل می باشد.
این هدفگذاری چالش برانگیز در کاهش تلفات و مصدومان تصادفات جاده ای، برای همه دولت ها مسیر دشواری را ترسیم نموده و نیاز است که برنامه ها و سیاست های ایمنی راه کشورها مورد بازبینی قرار گیرد.
این اهداف جدید در کنفرانس ایمنی راه سال ۲۰۱۵ برزیل مورد تایید قرار گرفت.
این هدفگذاری همچنین جان تازه ای به برنامه دهه اقدام برای ایمنی راه بخشید که در سال ۲۰۱۰ تنظیم شده بود.
برنامه دهه اقدام باعث شده بود که تصادفات جاده ای به عنوان یک چالش اساسی در زمینه سلامت و توسعه به جامعه بین الملل معرفی شود.
با اینکه کشته های تصادفات در جهان از بیماری مالاریا و سل بیشتر است، قبلا در هدف گذاری توسعه هزاره (از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵) لحاظ نشده بود.
هدف کاهش تلفات تصادفات جاده ای به نصف، همسو با دیگر اهداف توسط مجموعه کشورهای پیشرو در این زمینه است.
از جمله کشورهای آسیای چنوب شرقی (ASEAN) و اتحادیه اروپا (EU) که برنامه ای مشابه برای کاهش تلفات جاده ای دارند.
بنابر این این هدف گذاری برنامه های منطقه ای ایمنی راه را پشتیبانی می کند.
بندهای مرتبط با ایمنی راه
منبع (+)
بند ۳ اهداف توسعه پایدار سازمان ملل:
” تضمین زندگی سالم و ترویج رفاه برای همه و در تمامی سنین”
در زیرمجموعه اهداف خرد تعریف شده برای این هدف کلان در بند ۳٫۶ آمده است:
” در سال ۲۰۲۰، تعداد تلفات تصادفات جاده ای و مصدومان باید به نصف کاهش پیدا کند. ”
بند ۱۱ اهداف توسعه پایدار:
“فراگیر، ایمن، تاب آور و پایدار ساختن شهرها و سکونت گاه های انسانی”
در زیرمجموعه این هدف کلان نیز در بند ۱۱٫۲ آمده است:
“تا سال ۲۰۳۰ باید دسترسی به سیستم حمل و نقل ایمن، ارزان، در دسترس و پایدار برای همه ایجاد گردد. بهبود ایمنی راه، گسترش حمل و نقل عمومی با توجه ویژه به نیازهای کاربران آسیب پذیر : زنان، کودکان، افراد دارای معلولیت و سالخوردگان”
- دهه اقدام برای ایمنی راه دانلود
- برنامه چین برای ایمن سازی راه
- مدیریت ایمنی راه – بانک توسعه آسیایی
- چشم انداز جهانی مشکل تصادفات جاده ای – شاخص DALY
- تغییر پارادایم به سمت سیستم ایمن
- گزارش جدید بنیاد FIA- سرمایه گذاری ایمنی راه
- وضعیت جهانی ایمنی راه – گزارش سازمان بهداشت جهانی
- رتبه بندی ایمنی راه کشورهای اروپایی
- نقشه راه Euro NCAP تا سال ۲۰۲۵
- گزارش : فواید به کار گیری سیستم های هوشمند حمل و نقل و سیستم های خودران
2 Comments
[…] هدف ۱۱٫۲ برنامه SDG یک محرک قوی برای پیشبرد یک رویکرد جامع در زمینه حمل و نقل همگانی همراه با دسترسی ایمن است. […]
[…] هدف ۳٫۶ توسعه پایدار جهانی (۳٫۶ SDG) در مورد اینکه تعداد کشته ها تا سال ۲۰۲۰ به نصف کاهش یابد، بدون اقدام موثر رخ نخواهد داد. […]