چشم انداز جهانی مشکل تصادفات جاده ای – شاخص DALY
هیچ آماری در مورد تعداد کل افراد کشته شده یا آسیب دیده در جهان وجود ندارد. بر اساس گزارش سازمان سلامت جهانی در سال ۲۰۱۵، تقریبا سالانه ۱/۲۵ میلیون نفر در تصادفات جاده ای کشته می شوند اما تقریب قابل اعتمادی از تعداد آسیب دیدگان وجود ندارد. قوانین گزارش تصادفات جاده ای و سطوج واقعی گزارش در کشورهای جهان غیرقابل مقایسه هستند. گزارش آمار رسمی تصادفات جاده ای منجر به جراحت، حتی در بسیاری از کشورهای توسعه با تعداد قابل توجهی وسایل نقلیه ناقص است.
در کشورهای با تعداد وسایل نقلیه بالا که عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی هستند (OECD)، تعداد کشته های تصادفات بعد از رسیدن به اوج خود در دهه ۱۹۷۰ میلادی، کاهش یافت. تعداد کشته های تصادفات جاده ای در بعضی از کشورهای عضو OECD کمتر از ۵۰ درصد مقدار اوج آن است. با توجه به این آمارها، بعضی فکر می کنند که مشکل تصادفات در جهان به تدریج از حالت بحرانی خارج شده است. این دیدگاه درست نیست. تعداد کشته های تصادفات در کل جهان سالانه در حال افزایش است.
در مطالعه مسئولیت جهانی بیماری ها که توسط سازمان سلامت جهانی درسال ۱۹۹۶ منتشر شد، نشان داده شد که در جهان، تلفات ناشی از تصادفات در حال افزایش است و در آینده اهمیت بیشتری خواهد یافت. این مطالعه پیش بینی کرد که تا سال ۲۰۲۰، تصادفات جاده ای ششمین عامل مرگ و میر در جهان باشد در حالیکه در سال ۱۹۹۰ نهمین عامل بوده است. همچنین پیش بینی شد تعداد افراد سال های سپری شده زندگی با ناتوانی (شاخص DALY) ناشی از تصادفات جاده ای، که در سال ۱۹۹۰ نهمین گروه بزرگ معلولین در جهان بود، به رتبه سوم برسد.
شاخص DALY معیاری برای چگونگی تحت تاثیر قرار گرفتن کیفیت زندگی توسط بیماری یا جراحت است که در مقیاسی از صفر (نداشتن معلولیت) تا یک (مردن) محاسبه می شود.
مقاله موری و لوپز که مطالعه بالا را تهیه کرده بودند، به صورت خلاصه نتایج گزارش را منتشر کرده است.