آمار کشته شدگان تصادفات ۱۳۹۹
سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سال های قبل از خود دارای کمترین میزان تلفات حوادث رانندگیاست. ۱۵۳۹۶ نفر در آمار تصادفات جاده ای در سال ۹۹ ثبت شدهاند. تعداد مصدومان در سال ۱۳۹۹ برابر با ۲۷۶۷۷۱ نفر است که بیش از ۷۵ درصد مصدومان را مردان تشکیل می دهند.
تلفات تصادفات در سال ۱۳۹۹
تعداد کشته تصادفات درونشهری ۴۱۶۰ نفر
تعداد کشته تصادفات برونشهری ۱۰۱۹۲ نفر
تعداد کشتههای حوادث رانندگی در جادههای روستایی ۹۴۶ نفر
مجموع کشته ها ۱۵۳۹۶ نفر
۲۰۶۷۸۰ مرد مصدوم
۶۹۹۰۱ زن مصدوم
۲۷۶۷۷۱ جمع مصدومان حوادث جاده ای
نمودار تصادفات جاده ای سال ۱۳۹۹ نشان می دهد که تعداد کشته شدگان تصادفات در ایران در این سال در هر یک استان های فارس، تهران و سیستان و بلوچستان بیش از ۱۰۰۰ نفر بودهاست. این مقدار برای استان های چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و ایلام پایین تر از ۲۰۰ نفر بودهاست.
حدود ۳۰ هزار نفر از ۲۷۶ هزار نفر مصدوم تصادفات رانندگی در سال ۱۳۹۹، مربوط به استان تهران بودهاست. یعنی بیش از ۱۰ درصد مصدومان حوادث ترافیکی مربوط به استان تهران است. استان ایلام کمترین تعداد مصدوم در حوادث رانندگی را داشتهاست.
گزارش دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری
در گزارش دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور در سال ۱۳۹۹ اطلاعات متوفیان حوادث رانندگی به تفکیک متغیرهای مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته که مهمترین یافتههای آن به شرح ذیل میباشد:
محل فوت:
بیش از ۷۱% از متوفیان حوادث رانندگی کشور در تصادفات به وقوع پیوسته در راههای برونشهری و روستایی جان خود را از دست دادهاند (۶۵٫۳% در راههای برونشهری و ۶٫۲% در راههای روستایی) که نشان می دهد آمار کشته شدگان تصادفات ۱۳۹۹ در قیاس با سال ۹۸ که ۷۳٫۳ درصد بوده کاهش یافتهاست. سهم بالاتر حوزه برونشهری به طور طبیعی حاکی از شدت نسبی بالای تصادفات نسبت به راههای درونشهریاست.
کاربران آسیبپذیر:
کاربران آسیبپذیر راهها (عابرینپیاده و موتورسیکلتسواران) ۳۱% از مجموع متوفیات حوادث رانندگی برون شهری و روستایی را بخود اختصاص دادهاند. علیرغم برنامهها و اقدامات متعدد و مستمر سازمان در سالهای گذشته در این حوزه با توجه به سهم قابل توجه در تلفات، توسعه برنامهریزی و اقدامات ویژه و تخصیص اعتبارات مناسب برای ارتقای ایمنی این دسته از کاربران را ضروری مینمایاند.
واژگونی:
واژگونی وسایلنقلیه در جادههای کشور باعث فوت ۳۵۷۱ نفر در سال ۹۹ شدهاست که از این حیث دارای سهم قابل تامل بیش از ۳۲ درصدی در علت تلفات ناشی از تصادفات دارد. برای مدیریت و کاهش این نوع از حوادث مجموعهای از اقدامات هماهنگ در حوزههای مختلف شامل اقدامات فیزیکی راه (اصلاح طرح هندسی، ملایمسازی شیب شیروانی، استفاده از شیارهای لرزاننده و…)، مدیریت سرعت و جلوگیری از خستگی و خوابآلودگی رانندگان در حال انجام است و ضروریست با توجه ویژه استمرار یابد.
فوت سرصحنه:
نزدیک به ۵۸% متوفیان در اثر شدت جراحات در محل حادثه و در صحنه تصادف فوت نمودهاند. شدت تصادفات، کمبود و یا مشکلات در امدادرسانی و… برخی از دلایل تلفات در سرصحنه میباشد.
انتقال با آمبولانس:
۹% از کشتهشدگانی که در سرصحنه تصادف جان باختهاند و یا مصدومانی که در اثر سانحه رانندگی بعداً فوت نمودهاند با وسیله نقلیهای به جز آمبولانس (وسیله نقلیه امدادی) از محل حادثه انتقال یافتهاند که ضرورت دارد ضمن تعیین تکلیف مراجع مسئول در حمل اجساد نسبت به افزایش تعداد آمبولانس و جانمایی مناسب پایگاههای امدادی و اورژانسی در طول راهها اقدام گردد.
آزادراهها:
سهم فوتیهای حوادث رانندگی در آزادراهها حدود ۲.۳ برابر سهم این نوع از راه در شبکه راههای کشور میباشد. دلایل مشخصی همچون نرخ جریان تردد در آزادراهها که نزدیک به دو برابر سایر راههای ترددشماری شده میباشد و نرخ سرعت بالاتر تردد خودروها در آن موجب افزایش سهم تلفات در آزادراهها شدهاست. با اینحال مطالعه و بررسی وقوع تصادفات فوتی در آزادراهها که عمدتاً مربوط به تخلفات سرعت و عدم رعایت فاصله طولی میباشد و همچنین تسریع در توسعه سیستمهای نظارتی در آزادراههای کشور ضرورت دارد.
ناوگان عمومی:
با وجود آن که آمار تردد شمارش شده وسایل نقلیه در راههای کشور بیانگر سهم ۱۵.۴ درصدی ناوگان حملونقل عمومی سنگین از مجموع ترافیک عبوری میباشد اما تنها نزدیک به ۵% از فوتشدگان حوادث رانندگی برونشهری و روستایی، راننده و یا سرنشین ناوگان عمومی بار و مسافر بودهاند (۱٫۰% ناوگان مسافری و ۳٫۸% ناوگان باری)، که نشان میدهد اقدامات متعدد صورت گرفته در حوزه ناوگان عمومی اثربخش بوده و بایستی به صورت فراگیر و مستمر به ویژه در حوزه کنترل و نظارت توسعه یابد.
ضربه به سر:
نزدیک به نیمی از فوت شدگان به دلیل ضربه وارده به سر جان خود را از دست دادهاند. سهم این عامل با اجباری شدن استفاده از کلاه و کمربند ایمنی نسبت به چند سال گذشته کاهش محسوسی یافته، اما همچنان نیازمند اقدامات تکمیلی خصوصاً در حوزه نظارت میباشد.
گروه سنی جوان:
قشر جوان و فعال کشور بیشترین میزان تلفات حوادث رانندگی را داشتهاند به نحوی که افراد ۲۱ الی ۳۰ ساله بیشترین تعداد کشته شدگان در تصادفات جادهای را با سهم ۲۱ درصدی و پس از آن افراد ۳۱ تا ۴۰ ساله با سهم ۲۰ درصدی قرار گرفتهاند. این امر توجه جدی به نظام صدور گواهینامه، کیفیت آموزش و توجه به گروههای سنی پرخطر در رانندگی را ضروری مینماید.
سطح تحصیلات:
۶۲.۵ درصد جان باختگان تصادفات رانندگی افرادی با تحصیلات دوره راهنمایی و کمتر بودهاند. فارغ از سهم جمعیتی این گروه از کاربران در سطح کشور، این موضوع چگونگی برنامهریزی و طراحی برنامههای آگاهیبخشی را متناسب با سطح تحصیلات گروههای هدف مشخص میسازد.
فراوانی در ماههای سال:
نزدیک به ۳۰% از آمار کشته شدگان تصادفات ۱۳۹۹ در طی فصل تابستان جان خود را در تصادفات رانندگی برون شهری و روستایی از دست دادهاند و شهریور ماه بیشترین تعداد متوفیات حوادث رانندگی را در طول سال داشتهاند. افزایش تردد و سفرها در فصل تابستان از عمده دلایل بالا رفتن تعداد تصادفات و تلفات میباشد که لزوم برنامهریزی و اجرای طرحهای ویژه ترافیکی برای فصل تابستان را بیش از پیش ضروری مینماید.
دیگر اخبار سال ۱۳۹۹
تلفات بیشتر در خردادماه ۱۳۹۹
مقایسه آمار تلفات تصادفات در سه ماهه نخست امسال نشان میدهد آمار تلفات در خرداد ماه بیش از دو ماه دیگر ابتدایی سال بوده، آمار تلفات در فروردین ۸۳۲، در اردیبهشت یک هزار و ۱۴۱ و در خرداد یک هزار و ۵۰۸ نفر ثبت شدهاست.
این موضوع نشان از افزایش سفرها و به تبع آن بالا رفتن آمار کشتههای تصادفات دارد. سازمان پزشکی قانونی کشور با توجه به شرایط خاص حاکم بر کشور و شیوع بیماری کرونا به هموطنان توصیه میکند از هرگونه سفر غیرضروری اجتناب کنند و در صورت ضرورت انجام سفر، حتماً رعایت نکات ایمنی و اجرای توصیه ها و هشدارها را مورد توجه قرار دهند.
کاهش ۳۰ درصدی مصدومان ارجاعی به پزشکی قانونی
در بهار سال ۱۳۹۹ آمار مصدومان حوادث رانندگی که به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند، ۳۰٫۸ درصد کاهش یافت به طوریکه ۶۱ هزار و ۲۲۸ مصدوم حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی ارجاع شدند و ۴۶ هزار و ۲۵۶ نفر از آنها مرد و ۱۴ هزار و ۹۷۲ نفر زن بودند.
بنابر اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۹، سه هزار و ۴۸۱ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، تعداد تلفات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با آمار تلفات چهار هزار و ۱۵۳ نفر بود، ۱۶٫۲ درصد کمتر شدهاست.
۳۴۸۱ کشته در تصادفات بهار ۹۹
در بهار امسال از کل تلفات حوادث رانندگی دو هزار و ۸۳۳ نفر مرد و ۶۴۸ نفر زن بودند. دراین مدت آمار تلفات در محورهای درون و برونشهری کاهش یافت.
بر اساس گزارش مذکور، بیشترین حجم تلفات حوادث رانندگی مربوط به محورهای برونشهری است و تعداد تلفات در بهار امسال دو هزار و ۲۷۴ نفر بود، پس از آن مسیرهای درونشهری با ۹۸۱، روستایی با ۲۱۴ و راه اختصاصی با یک فوتی در رتبههای بعدی آمار تلفات قرار میگیرند.
در مدت مذکور ۱۱ نفر نیز در سایر مسیرها جان خود را از دست دادهاند، میزان کاهش تلفات در محورهای درونشهری ۴٫۵ و برونشهری و سایر ۲۰ درصد بودهاست.
در سه ماهه نخست سال جاری مطابق آمارها استانهای فارس با ۲۷۲، تهران با ۲۷۱ و کرمان با ۲۲۰ فوتی بیشترین و استانهای ایلام با ۲۶، کهگیلویه و بویراحمد با ۴۴ و چهارمحال و بختیاری با ۴۶ نفر فوتی کمترین آمار تلفات تصادفات را داشتند.
آمار کشته شدگان تصادفات در فروردین ماه ۱۳۹۹
در فروردین ماه نیز با کاهش ۳۳ درصدی تلفات تصادفات مواجه بودیم، به طوریکه در فروردین ماه ۸۳۲ نفر در تصادفات جان باختند و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یک هزارو ۲۴۲ فوتی، ۳۳ درصد کاهش را نشان می دهد، از کل تلفات تصادفات فروردین امسال ۶۹۶ نفر مرد و ۱۳۶ نفر زن بودند.
همچنین در فروردین امسال ۱۲ هزار و ۹۳۷ مصدوم حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۳.۲ درصد کاهش یافتهاست.
- آمار تصادفات جاده ای ایران
- آمار کشته شدگان تصادفات جاده ای ۱۳۹۷
- آمار تلفات تصادفات جاده ای ۱۳۹۸
- آمار کشته شدگان تصادفات ۱۳۹۹
- آمار کشته شدگان تصادفات در ایران ۱۴۰۲ + تحلیل
- آمار تصادفات سال ۱۴۰۰ + دانلود و تحلیل استانی
- آمار تصادفات جاده ای ۱۴۰۱ + تحلیل و نمودار
- آمار تصادفات ۱۴۰۳ + دانلود و تحلیل استانی
- مقایسه آمار تلفات تصادفات درون شهری و برون شهری سال ۹۰ تا ۹۵
- آمار تلفات تصادفات رانندگی به تفکیک سن
- آمار تصادفات جاده ای کشور از سال ۹۰ تا ۹۵
- به روز رسانی – نسبت تلفات تصادفات کشور به ۱۰۰ هزار نفر جمعیت تا سال ۱۳۹۵
- آمار تلفات تصادفات جاده ای کشور از سال ۹۰ تا ۹۴
- نسبت تلفات تصادفات کشور به ۱۰۰ هزار نفر جمعیت
- آمار کشته شدگان و مصدومان تصادفات سال ۱۳۹۱