logo961201logo961201logo961201logo961201
  • خانه
  • دوره‌های آموزشی
    • ایمنی راه مقدماتی
    • مدیریت ایمنی راه
    • مدیریت ایمنی معابر شهری
    • بازرسی ایمنی راه
    • ایمنی وسیله نقلیه
  • آمارتصادفات
    • آمار سالانه
    • آمار تصادفات برون شهری
    • آمار تصادفات درون شهری
  • کتابخانه ایمنی
    • دستورالعمل‌ها و قوانین داخلی
    • آیین‌نامه‌های خارجی
    • گزارشات داخلی ایمنی راه
    • گزارشات بین‌المللی ایمنی راه
  • ایمنی راه‌و زندگی
  • درباره‌ما
  • تماس‌باما
  • مرجع‌علمی
✕

آیین نامه تاسیسات ایمنی راه نشریه ۵-۲۶۷

آبان ۱۸, ۱۴۰۳

این نشریه با عنوان « آیین نامه تاسیسات ایمنی راه نشریه ۵-۲۶۷ »، شامل سه فصل است. این آیین نامه توسط نظام فنی اجرایی سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۳۸۴ تدوین شده‌است.

در فصل اول (روشنایی) پس از ارائه تعاریف، انواع روشنایی و تقسیم‌بندی آنها، به طراحی روشنایی تونل‌ها، جاده و تقاطع‌ها و همچنین نحوه نصب چراغ‌ها اشاره شده‌است.

در فصل دوم (تهویه و آتش‌سوزی) به خصوصیات گازهای موجود در تونل، اشاره شده و سپس انواع سیستم‌های تهویه در تونل‌ها بررسی و مقایسه شده‌است.

در فصل سوم (یخ‌زدایی) به یخ‌زدایی جاده‌ها و نقش خاک در راهداری زمستانی، بررسی آثار منفی نمک‌پاشی و ارائه راهکارهایی برای کاهش این عوارض، مواد شیمیایی جایگزین نمک و مشخصات هرکدام پرداخته شده‌است.

تونلها و تقاطع‌ها از حادثه‌خیزترین نقاط یک راه میباشند که ایمن‌سازی آنها تأثیر بسزایی در کاهش تصادفات و خسارات ناشی از آن دارد. در تونل‌ها، ایمن‌سازی از جهت تأمین تاسیسات روشنایی و تهویه مناسب و در تقاطع‌ها، تأمین روشنایی برای دید کافی حائز اهمیت است.


هنگام وارد شدن به تونل به علت اختلاف روشنایی بسیار زیاد بین بیرون و داخل آن، رانندگان به میزان زیادی دید خود را از دست می‌دهند و همچنین موقعیت‌هایی مثل آتش‌سوزی، راهبندان و نقص فنی وسایل نقلیه که استفاده‌کنندگان از راه، مجبور به توقف اضطراری هستند و افزایش غلظت مواد آلاینده در داخل تونل باعث به خطر انداختن سلامتی افراد و همینطور باعث کاهش دید رانندگان می‌گردد .
بنابراین وجود تاسیسات روشنایی و تهویه مناسب و استاندارد، مورد نیازاست.

آیین نامه تاسیسات ایمنی راه نشریه ۵-۲۶۷
تقسیم‌بندی نواحی تونل بر حسب درخشندگی لازم

سیستم روشنایی مناسب در جاده‌ها و تقاطع‌ها باید دارای شرایط زیر باشد:
الف: ایجاد روشنایی کافی در سطح جاده و تقاطع‌ها
شدت روشنایی متوسط لازم برای تقاطعها و جادهها مطابق جدوله ای ۸-۱ تا ۱۰-۱ میباشد. برای طراحی روشنایی مکان‌های خاص مانند پل‌ها، پیچ‌ها و شیب‌های تند و میادین و نقاط حادثه‌خیز، باید از روشنایی بیشتری نسبت به مقادیر ذکر شده در جداول استفاده شود.


ب: یکنواختی شدت روشنایی در سطح جاده
حداقل ضریب یکنواختی کلی (نسبت حداقل روشنایی روی سطح به مقدار متوسط آن ) برای جاده‌ها باید به شرح زیر باشد:

  • آزادراه و بزرگراه: ۰/۳۳
  • راه اصلی: ۰/۳۳
  • راه فرعی: ۰/۲۵
  • راه محلی: ۰/۱۷

حداقل ضریب یکنواختی (نسبت حداقل روشنایی روی سطح به حداکثر آن) برای جاده‌ها به شرح زیر است:

  • آزادراه و بزرگراه: ۰/۱۷
  • راه اصلی: ۰/۱۷
  • راه فرعی: ۰/۱۲
  • راه محلی: ۰/۱۲

ج: جلوگیری از خیرگی
سیستم روشنایی جاده و تقاطع باید به گونهای طراحی شود که باعث خیرگی چشم راننده نگردد . برای راه‌های آزادراه و بزرگراه آستانه افزایش نباید از (%۱۰) تجاوز کند.

دانلود فهرست آیین نامه تاسیسات ایمنی راه نشریه ۵-۲۶۷

pdf-icon

دانلود آیین نامه تاسیسات ایمنی راه نشریه ۵-۲۶۷

pdf-icon

دیگر آیین نامه های ایمنی راه

  • آیین نامه تاسیسات ایمنی راه نشریه ۵-۲۶۷
  • آیین نامه علایم ایمنی راه نشریه ۳-۲۶۷
  • آیین نامه راه های ایران ۸۰۰
  • آیین نامه ایمنی ابنیه فنی راه نشریه ۲-۲۶۷
  • آیین نامه ایمنی راه طرح راه ایمن-نشریه ۱-۲۶۷ – نسخه جدید
  • آیین نامه طرح هندسی راه های ایران نشریه ۸۰۰
  • آیین نامه ایمنی راه در عملیات اجرایی نشریه ۷-۲۶۷
  • قانون حریم راه ها
  • بازنگری آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹
  • مصوبات هیات دولت
  • آیین نامه طراحی راه های شهری
  • راهنمای ایمن سازی مدارس حاشیه راه ها
  • راهنمای بازرسی ایمنی راه در ایران
  • راهنمای ممیزی ایمنی معابر شهری
  • آیین نامه ایمنی راه – حاشیه ایمن راه – نشریه ۴-۲۶۷ نسخه جدید
  • راهنمای نگهداری از علایم و تجهیزات ایمنی راه نشریه ۳۷۰
  • آیین نامه ایمنی بهره برداری نشریه ۶-۲۶۷
  • آیین نامه تجهیزات ایمنی راه نشریه ۴-۲۶۷
  • آیین نامه ایمنی راه و حریم نشریه ۱-۲۶۷
Share
حمید مرادی
حمید مرادی
کارشناس ارشد راه و ترابری / وقتی در مورد ایمنی راه صحبت می کنیم، از اهمیت توجه به زندگی انسان ها صحبت می کنیم.

مطالب مرتبط

آبان ۱۷, ۱۴۰۳

آیین نامه علایم ایمنی راه نشریه ۳-۲۶۷


ادامه مطلب
آیین نامه راه های ایران ۸۰۰
آبان ۱۵, ۱۴۰۳

آیین نامه راه های ایران ۸۰۰


ادامه مطلب
آبان ۱۵, ۱۴۰۳

آیین نامه ایمنی ابنیه فنی راه نشریه ۲-۲۶۷


ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

RSS Transport safety blog

  • The EU’s road safety situation in 2015
  • Safety Benefits of C-ITS
  • Third Global Status Report on Road Safety 2015 – China & India
  • Third Global Status Report on Road Safety 2015 – Iran & Thailand
تمامی حقوق سایت برای حمید مرادی محفوظ است.