آیین نامه تاسیسات ایمنی راه نشریه ۵-۲۶۷
این نشریه با عنوان « آیین نامه تاسیسات ایمنی راه نشریه ۵-۲۶۷ »، شامل سه فصل است. این آیین نامه توسط نظام فنی اجرایی سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۳۸۴ تدوین شدهاست.
در فصل اول (روشنایی) پس از ارائه تعاریف، انواع روشنایی و تقسیمبندی آنها، به طراحی روشنایی تونلها، جاده و تقاطعها و همچنین نحوه نصب چراغها اشاره شدهاست.
در فصل دوم (تهویه و آتشسوزی) به خصوصیات گازهای موجود در تونل، اشاره شده و سپس انواع سیستمهای تهویه در تونلها بررسی و مقایسه شدهاست.
در فصل سوم (یخزدایی) به یخزدایی جادهها و نقش خاک در راهداری زمستانی، بررسی آثار منفی نمکپاشی و ارائه راهکارهایی برای کاهش این عوارض، مواد شیمیایی جایگزین نمک و مشخصات هرکدام پرداخته شدهاست.
تونلها و تقاطعها از حادثهخیزترین نقاط یک راه میباشند که ایمنسازی آنها تأثیر بسزایی در کاهش تصادفات و خسارات ناشی از آن دارد. در تونلها، ایمنسازی از جهت تأمین تاسیسات روشنایی و تهویه مناسب و در تقاطعها، تأمین روشنایی برای دید کافی حائز اهمیت است.
هنگام وارد شدن به تونل به علت اختلاف روشنایی بسیار زیاد بین بیرون و داخل آن، رانندگان به میزان زیادی دید خود را از دست میدهند و همچنین موقعیتهایی مثل آتشسوزی، راهبندان و نقص فنی وسایل نقلیه که استفادهکنندگان از راه، مجبور به توقف اضطراری هستند و افزایش غلظت مواد آلاینده در داخل تونل باعث به خطر انداختن سلامتی افراد و همینطور باعث کاهش دید رانندگان میگردد .
بنابراین وجود تاسیسات روشنایی و تهویه مناسب و استاندارد، مورد نیازاست.
سیستم روشنایی مناسب در جادهها و تقاطعها باید دارای شرایط زیر باشد:
الف: ایجاد روشنایی کافی در سطح جاده و تقاطعها
شدت روشنایی متوسط لازم برای تقاطعها و جادهها مطابق جدوله ای ۸-۱ تا ۱۰-۱ میباشد. برای طراحی روشنایی مکانهای خاص مانند پلها، پیچها و شیبهای تند و میادین و نقاط حادثهخیز، باید از روشنایی بیشتری نسبت به مقادیر ذکر شده در جداول استفاده شود.
ب: یکنواختی شدت روشنایی در سطح جاده
حداقل ضریب یکنواختی کلی (نسبت حداقل روشنایی روی سطح به مقدار متوسط آن ) برای جادهها باید به شرح زیر باشد:
- آزادراه و بزرگراه: ۰/۳۳
- راه اصلی: ۰/۳۳
- راه فرعی: ۰/۲۵
- راه محلی: ۰/۱۷
حداقل ضریب یکنواختی (نسبت حداقل روشنایی روی سطح به حداکثر آن) برای جادهها به شرح زیر است:
- آزادراه و بزرگراه: ۰/۱۷
- راه اصلی: ۰/۱۷
- راه فرعی: ۰/۱۲
- راه محلی: ۰/۱۲
ج: جلوگیری از خیرگی
سیستم روشنایی جاده و تقاطع باید به گونهای طراحی شود که باعث خیرگی چشم راننده نگردد . برای راههای آزادراه و بزرگراه آستانه افزایش نباید از (%۱۰) تجاوز کند.
دانلود فهرست آیین نامه تاسیسات ایمنی راه نشریه ۵-۲۶۷

دانلود آیین نامه تاسیسات ایمنی راه نشریه ۵-۲۶۷

دیگر آیین نامه های ایمنی راه
- آیین نامه تاسیسات ایمنی راه نشریه ۵-۲۶۷
- آیین نامه علایم ایمنی راه نشریه ۳-۲۶۷
- آیین نامه راه های ایران ۸۰۰
- آیین نامه ایمنی ابنیه فنی راه نشریه ۲-۲۶۷
- آیین نامه ایمنی راه طرح راه ایمن-نشریه ۱-۲۶۷ – نسخه جدید
- آیین نامه طرح هندسی راه های ایران نشریه ۸۰۰
- آیین نامه ایمنی راه در عملیات اجرایی نشریه ۷-۲۶۷
- قانون حریم راه ها
- بازنگری آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹
- مصوبات هیات دولت
- آیین نامه طراحی راه های شهری
- راهنمای ایمن سازی مدارس حاشیه راه ها
- راهنمای بازرسی ایمنی راه در ایران
- راهنمای ممیزی ایمنی معابر شهری
- آیین نامه ایمنی راه – حاشیه ایمن راه – نشریه ۴-۲۶۷ نسخه جدید
- راهنمای نگهداری از علایم و تجهیزات ایمنی راه نشریه ۳۷۰
- آیین نامه ایمنی بهره برداری نشریه ۶-۲۶۷
- آیین نامه تجهیزات ایمنی راه نشریه ۴-۲۶۷
- آیین نامه ایمنی راه و حریم نشریه ۱-۲۶۷