logo961201logo961201logo961201logo961201
  • خانه
  • دوره‌های آموزشی
    • ایمنی راه مقدماتی
    • مدیریت ایمنی راه
    • مدیریت ایمنی معابر شهری
    • بازرسی ایمنی راه
    • ایمنی وسیله نقلیه
  • آمارتصادفات
    • آمار سالانه
    • آمار تصادفات برون شهری
    • آمار تصادفات درون شهری
  • کتابخانه ایمنی
    • دستورالعمل‌ها و قوانین داخلی
    • آیین‌نامه‌های خارجی
    • گزارشات داخلی ایمنی راه
    • گزارشات بین‌المللی ایمنی راه
  • ایمنی راه‌و زندگی
  • درباره‌ما
  • تماس‌باما
  • مرجع‌علمی
✕

آیین نامه تجهیزات ایمنی راه نشریه ۴-۲۶۷

خرداد ۱۵, ۱۳۹۴

نسخه جدید آیین نامه تجهیزات ایمنی راه ( ۲۶۷-۴ )، با نام آیین نامه حاشیه ایمن راه منتشر و در دسترس قرار گرفته‌است. این آیین نامه توسط نظام فنی اجرایی سازمان برنامه و بودجه تدوین شده‌است.

این نشریه با عنوان « آیین‌نامه ایمنی راهها ( تجهیزات ایمنی راه ) »، شامل دو فصل است. در فصل اول (حفاظ‌های طولی) پس از ارائه روش تعیین عرض ناحیه عاری از مانع و نقش شیب و ارتفاع خاکریز کناره راه، به مشخصات و عملکرد انواع حفاظ‌های کناری و میانی، همچنین نحوه طراحی و محاسبه طول حفاظ‌ها اشاره شده‌است.

در فصل دوم (ضربه‌گیرها) علاوه بر کاربرد و انواع ضربه‌گیرها، اصول طراحی ضربه‌گیرها و نکات حائز اهمیت در نصب و نگهداری آنها ارائه گردیده‌است.

محتوای آیین نامه تجهیزات ایمنی راه

در بخشی از آیین نامه آمده‌است:

یکی از عوامل مهم در بروز تصادفات جاده‌ای، خطر خروج وسیله نقلیه از مسیر می‌باشد . ورود یک وسیله نقلیه به ناحیۀ کنار راه مستقیماً به معنای تصادف نیست، هر چند که همواره خطراتی وجود دارد .
چنانچه ناحیه کنار جاده به اندازه کافی مناسب، صاف و عاری از موانع ثابت و شیبهای غیرقابل پیمایش باشد، امکان بازگشت ایمن وسیله نقلیه به میزان قابل توجهی بالا میرود .

هر چه عرض این ناحیه کمتر شده و شیبهای درون آن تندتر شوند، امکان بازیابی وسیله کمتر است. اگر چه میزان شیب بحرانی مشخصی وجود ندارد، اغلب تحقیقات نشان می‌دهند که برای سرعتهای تا ۹۰ hr/km شیب‌ها نباید از ۱:۶ تندتر باشند و فاصله پای خاکریز تا گوشه باند سواره‌رو باید حداقل ۱۰ متر از لبه سواره‌رو در نظر گرفته‌شود.

ناحیه عاری از مانع، ناحیه‌ای است صاف و بدون مانع که بلافاصله پس از گوشه باند سواره‌رو آغاز می‌شود و جهت فرصت دادن به وسایل‌نقلیه منحرف شده برای بازیابی مسیر خود طراحی شده‌است.

در راه‌های موجود فاصله لبه سواره‌رو تا نزدیکترین مانع صلب، فاصله بازیابی نامیده می‌شود.

در آیین نامه تجهیزات ایمنی راه آمده‌است:
از دیدگاه مهندسان ترافیک نصب حفاظ‌ها موقعی ضروری است که مانعی غیر قابل جابه‌جایی یا تغییر وضعیت وجود داشته باشد و وسایل نقلیه از برخورد با آن محافظت شود .

موارد بسیار زیادی از طراحی و یا نگهداری نامناسب حفاظ‌ها وجود دارند و تصادفات مرگبار با آنها نشان می‌دهد که فقط سپر کردن یک مانع هدف نیست و باید مواردی همچون طراحی، اجرای صحیح و نگهداری و تعمیر منظم و به موقع را توسط یک سیستم نظارتی قوی مدنظر قرار داد و کنترل نمود.

اعتبار این آیین نامه تجهیزات ایمنی راه تا پایان خرداد ماه ۱۳۹۴ بوده‌است.

دانلود آیین نامه

فهرست آیین نامه تجهیزات ایمنی راه نشریه ۴-۲۶۷

آیین نامه تجهیزات ایمنی راه ۲۶۷-۴

آیین نامه تجهیزات ایمنی راه نشریه ۴-۲۶۷

آیین نامه تجهیزات ایمنی راه
تگ‌ها آیین نامه ایمنی راه, حفاظ ایمنی, شانه راه, ضربه گیر, نشریه ۲۶۷, واژگونی وسیله نقلیه

دیگر آیین نامه های ایمنی راه

  • آیین نامه تاسیسات ایمنی راه نشریه ۵-۲۶۷
  • آیین نامه علایم ایمنی راه نشریه ۳-۲۶۷
  • آیین نامه راه های ایران ۸۰۰
  • آیین نامه ایمنی ابنیه فنی راه نشریه ۲-۲۶۷
  • آیین نامه ایمنی راه طرح راه ایمن-نشریه ۱-۲۶۷ – نسخه جدید
  • آیین نامه طرح هندسی راه های ایران نشریه ۸۰۰
  • آیین نامه ایمنی راه در عملیات اجرایی نشریه ۷-۲۶۷
  • قانون حریم راه ها
  • بازنگری آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹
  • مصوبات هیات دولت
  • آیین نامه طراحی راه های شهری
  • راهنمای ایمن سازی مدارس حاشیه راه ها
  • راهنمای بازرسی ایمنی راه در ایران
  • راهنمای ممیزی ایمنی معابر شهری
  • آیین نامه ایمنی راه – حاشیه ایمن راه – نشریه ۴-۲۶۷ نسخه جدید
  • راهنمای نگهداری از علایم و تجهیزات ایمنی راه نشریه ۳۷۰
  • آیین نامه ایمنی بهره برداری نشریه ۶-۲۶۷
  • آیین نامه تجهیزات ایمنی راه نشریه ۴-۲۶۷
  • آیین نامه ایمنی راه و حریم نشریه ۱-۲۶۷
Share
حمید مرادی
حمید مرادی
کارشناس ارشد راه و ترابری / وقتی در مورد ایمنی راه صحبت می کنیم، از اهمیت توجه به زندگی انسان ها صحبت می کنیم.

مطالب مرتبط

آبان ۱۸, ۱۴۰۳

آیین نامه تاسیسات ایمنی راه نشریه ۵-۲۶۷


ادامه مطلب
آبان ۱۷, ۱۴۰۳

آیین نامه علایم ایمنی راه نشریه ۳-۲۶۷


ادامه مطلب
آیین نامه راه های ایران ۸۰۰
آبان ۱۵, ۱۴۰۳

آیین نامه راه های ایران ۸۰۰


ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

RSS Transport safety blog

  • The EU’s road safety situation in 2015
  • Safety Benefits of C-ITS
  • Third Global Status Report on Road Safety 2015 – China & India
  • Third Global Status Report on Road Safety 2015 – Iran & Thailand
تمامی حقوق سایت برای حمید مرادی محفوظ است.