logo961201logo961201logo961201logo961201
  • خانه
  • دوره‌های آموزشی
    • ایمنی راه مقدماتی
    • مدیریت ایمنی راه
    • مدیریت ایمنی معابر شهری
    • بازرسی ایمنی راه
    • ایمنی وسیله نقلیه
  • آمارتصادفات
    • آمار سالانه
    • آمار تصادفات برون شهری
    • آمار تصادفات درون شهری
  • کتابخانه ایمنی
    • دستورالعمل‌ها و قوانین داخلی
    • آیین‌نامه‌های خارجی
    • گزارشات داخلی ایمنی راه
    • گزارشات بین‌المللی ایمنی راه
  • ایمنی راه‌و زندگی
  • درباره‌ما
  • تماس‌باما
  • مرجع‌علمی
✕

رانندگی و کتاب وضعیت آخر

فروردین ۹, ۱۳۹۷

رانندگی و کتاب وضعیت آخر

حتما برای شما پیش آمده است که در حین رانندگی، کسی جلوی شما پیچیده است بدون اینکه راهنما بزند یا ناگهان ترمز کرده است و حال شما را دگرگون کرده است.

در این موقعیت ممکن است حالِ شما بعد از این اتفاق ممکن است در چند وضعیت زیر باشد:

  • زیرلب یا با صدای بلند، فحشی نثار آن فرد کنید.
  • قصد تلافی با اقدام به انجام عمل مشابه یا بدتر داشته باشید و
  • به راحتی عبور کرده و ذهنتان را درگیر نکرده اید.

یک روز صبح دیر از خواب بیدار می شوید و می دانید برای رسیدن به سر کار، تاخیر خواهید داشت و در صورت با تاخیر حاضر شدن در سر کار، باید قیافه عبوس و حرف های درشت مدیر خود را تحمل کنید. در این موقعیت هم ممکن است برای رسیدن به محل کار، یکی از کارهای زیر را انجام دهید:

  • با حداکثر سرعت در خیابان رانندگی می کنید و مرتب از بوق برای هشدار به رانندگان دیگر استفاده می کنید.
  • راه های میان بر را می روید و از مسیرهای ورود ممنوع استفاده می کنید و در جهت مخالف خیابان های یکطرفه گاز می دهید.
  • خیلی آرام مانند هر روز رانندگی می کنید و سعی می کنید به قیافه عبوس مدیر فکر نکنید.

در یک تقاطع پشت چراغ، مدت زیادی منتظر سبز شدن چراغ بوده اید و حالا عابران پیاده با نهایت آرامش در حال رد شدن از روی خط کشی هستند و توجهی به سبز شدن چراغ برای خودروها ندارند.

  • سعی می کنید مسیر عابران را قطع کنید و سریع عبور کنید.
  • بوق می زنید و زیر لب غرغر می کنید.
  • منتظر می شوید تا همه عابران پیاده عبور کنند و سپس به مسیر ادامه می دهید.

این ها مثال هایی است که نشان می دهد همه افراد عکس العمل یکسانی به وقایع روزانه پیرامونشان ندارند.

کتاب وضعیت آخر در این مورد بحث می کند که چرا برخوردهای افراد درموقعیت های مختلف، استرس و فشار، تصمیم گیری و ارتباط با دیگران، متفاوت است.

رانندگی در خیابان، همراه با تبادل گسترده علایم و پیام ها بین رانندگان و خودروها و جاده انجام می شود. پیام های متعددی از طریق گاز دادن، روشن شدن چراغ ترمز، راهنما زدن، نور بالا زدن و به چپ یا به راست پیچیدن و … بین رانندگان تبادل می شود و در حقیقت ارتباط شکل می گیرد.

می توان برای توضیح برخی از رفتارهای رانندگی از دانشی که کتاب وضعیت آخر در اختیار ما می گذارد، استفاده کرد. اینکه چرا برخی با یک راهنما نزدن راننده دیگر، بسیار ناراحت می شوند و چرا برخی دیگر سریعتر از کوره در می روند. حتی شاید بتوان رفتار رانندگان پر خطر را از این طریق توضیح داد.

  • عوامل موثر در بروز سوانح رانندگی
  • آکادمی آموزش رانندگی First Car
  • تعریف ایمنی یا مقدمه ای بر مفهوم ایمنی (۱)
  • آموزش نرم افزار اتوکد
  • کتاب وضعیت آخر نوشته توماس هریس
  • رانندگی و کتاب وضعیت آخر
  • چشم انداز صفر و عوامل انسانی در تصادفات جاده ای
  • بررسی اجمالی دو برنامه دهه اقدام
  • معیارهای هفت گانه افزایش ایمنی راه
  • چالش‌های اختصاصی کشورهای با درآمد پایین و متوسط در ایمنی راه – پیارک
  • نابرابری اجتماعی و توزیع قربانیان تصادفات
Share
حمید مرادی
حمید مرادی
کارشناس ارشد راه و ترابری / وقتی در مورد ایمنی راه صحبت می کنیم، از اهمیت توجه به زندگی انسان ها صحبت می کنیم.

مطالب مرتبط

نابرابری اجتماعی
آذر ۱۷, ۱۴۰۳

نابرابری اجتماعی و توزیع قربانیان تصادفات


ادامه مطلب
کشورهای با درآمد پایین و متوسط
آذر ۱۵, ۱۴۰۳

چالش‌های اختصاصی کشورهای با درآمد پایین و متوسط در ایمنی راه – پیارک


ادامه مطلب
آبان ۱۶, ۱۴۰۳

معیارهای هفت گانه افزایش ایمنی راه


ادامه مطلب

1 Comment

  1. مهسا گفت:
    آبان ۱۶, ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۸ ق٫ظ

    تشکر فراوان

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

RSS Transport safety blog

  • The EU’s road safety situation in 2015
  • Safety Benefits of C-ITS
  • Third Global Status Report on Road Safety 2015 – China & India
  • Third Global Status Report on Road Safety 2015 – Iran & Thailand
تمامی حقوق سایت برای حمید مرادی محفوظ است.