logo961201logo961201logo961201logo961201
  • خانه
  • دوره‌های آموزشی
    • ایمنی راه مقدماتی
    • مدیریت ایمنی راه
    • مدیریت ایمنی معابر شهری
    • بازرسی ایمنی راه
    • ایمنی وسیله نقلیه
  • آمارتصادفات
    • آمار سالانه
    • آمار تصادفات برون شهری
    • آمار تصادفات درون شهری
  • کتابخانه ایمنی
    • دستورالعمل‌ها و قوانین داخلی
    • آیین‌نامه‌های خارجی
    • گزارشات داخلی ایمنی راه
    • گزارشات بین‌المللی ایمنی راه
  • ایمنی راه‌و زندگی
  • درباره‌ما
  • تماس‌باما
  • مرجع‌علمی
✕

قانون جدید جلب رضایت مصرف‌کنندگان در صنعت خودرو

مرداد ۱, ۱۳۹۴

در یک قانون جدید، تمام عرضه‌کنندگان خودرو در کشور موظف به جلب رضایت مصرف‌کنندگان از خدمات ارائه شده از سوی خود در دوره گارانتی محصولاتشان شده‌اند.

بخش قابل‌توجهی از مصرف‌کنندگان ایرانی از عملکرد خودروسازان داخلی ناراضی هستند. البته این نارضایتی در حوزه‌هایی چون تاخیر در تحویل و عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب نسبت به عملکرد واردکنندگان خودرو نیز وجود دارد.در این میان نحوه ارائه خدمات پس از فروش در نمایندگی‌های خودروسازان و واردکنندگان خودرو و مواردی چون کمبود قطعات، تعمیر نامناسب و نیاز به مراجعه مکرر به نمایندگی‌ها برای رفع عیب، بخش قابل‌توجهی از نارضایتی مصرف‌کنندگان را به خود اختصاص می‌دهد.

در این شرایط براساس اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، تمام عرضه‌کنندگان خودرو در کشور موظف به جلب رضایت مشتریان نسبت به خدمات خود در دوره گارانتی محصولاتشان شده‌اند.در این زمینه در ماده ۶۳ این قانون آمده است: «عرضه‌کنندگان خودرو موظفند رضایت مصرف‌کننده را از خدمات ارائه شده خود در دوران ضمانت و تعهد تامین کنند.

چنانچه رضایت مصرف‌کننده تامین نشود، می‌تواند به هیات حل اختلاف مربوطه مرکب از نماینده عرضه‌کننده خودرو، کارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط و کارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به ریاست کارشناس رسمی دادگستری مراجعه کند.»در ادامه این قانون آمده است: «مرجع حل اختلاف موظف است ظرف بیست روز از تاریخ ثبت شکایات به موضوع رسیدگی و نسبت به آن کتبا اعلام رأی کند. ملاک رأی نظر اکثریت اعضای هیات است. این رأی باید ظرف ده روز از تاریخ صدور توسط عرضه‌کننده اجرا شود.

در صورت اعتراض عرضه‌کننده یا مصرف‌کننده خودرو به رأی صادر شده، موضوع در دادگاه صالح قابل‌رسیدگی است. دادگاه باید موضوع را خارج از نوبت و حداکثر ظرف دو ماه رسیدگی و درباره آن انشای رأی کند. این رأی قطعی و از طریق واحد اجرای احکام شعبه صادرکننده حکم قابل‌اجرا است.»اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است و پس از تصویب نهایی، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

دنیای اقتصاد


ایمنی خودرو, تولید خودرو, معاینه فنی

 اخبار خودرو

  • ایمنی خودرو و پرفروش های خودرو در هفت ماهه اول ۹۶
  • کاهش دخالت نیروی انسانی در مراکز معاینه فنی
  • کودکان و صندلی ایمنی آنان درخودرو
  • قانون جدید جلب رضایت مصرف‌کنندگان در صنعت خودرو
  • اولین انعقاد قرارداد بین‌المللی خودرویی
  • پیش‌بینی از آینده تولید خودرو
  • معاینه فنی خودروها و حمل و نقل عمومی و در کمیسیون ایمنی راه

دوره آموزشی ایمنی وسیله نقلیه

  • سازمان های مرتبط با ایمنی خودرو
  • گزارش : فواید به کار گیری سیستم های هوشمند حمل و نقل و سیستم های خودران
  • ایمنی خودروی خودران -مقدمه
  • ارزیابی ایمنی خودرو
  • اثر ایمنی وسیله نقلیه بر تصادفات
  • ایمنی وسیله نقلیه و تاثیر آن در ایمنی سیستم حمل و نقل
Share
حمید مرادی
حمید مرادی
کارشناس ارشد راه و ترابری / وقتی در مورد ایمنی راه صحبت می کنیم، از اهمیت توجه به زندگی انسان ها صحبت می کنیم.

مطالب مرتبط

آذر ۱۶, ۱۳۹۶

ایمنی خودرو و پرفروش های خودرو در هفت ماهه اول ۹۶


ادامه مطلب
معاینه فنی
شهریور ۱۴, ۱۳۹۴

کاهش دخالت نیروی انسانی در مراکز معاینه فنی


ادامه مطلب
کودکان و صندلی ایمنی آنان درخودرو
شهریور ۹, ۱۳۹۴

کودکان و صندلی ایمنی آنان درخودرو


ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

RSS Transport safety blog

  • The EU’s road safety situation in 2015
  • Safety Benefits of C-ITS
  • Third Global Status Report on Road Safety 2015 – China & India
  • Third Global Status Report on Road Safety 2015 – Iran & Thailand
تمامی حقوق سایت برای حمید مرادی محفوظ است.