نقاط پرتصادف جاده ای ۱۴۰۳
تعریف نقطه حادثه خیز یا نقطه پرتصادف: نقطه دارای تصادف که مقدار عدد شاخص تصادفات آن نقطه از میانگین عددی این شاخص در سطح شبکه راههای کشور بیشتر یا مساوی آن باشد.
دستگاههای درگیر در بررسی و رفع نقاط پرتصادف
وظایف دستگاه در قبال نقاط پرحادثه جاده ای مطابق آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی
ماده ۱۰ – در راستای ارتقای ایمنی راه ها، وزارتخانه های راه و شهرسازی و کشور موظفند نسبت به برنامه ریزی، پیاده سازی، رفع و اصلاح امور زیر مطابق با دستورالعمل های ابلاغی ذیربط اقدام نمایند:
شناسایی نقاط و مقاطع پرتصادف و اولویت بندی و اصلاح آنها و برنامه ریزی سالانه براساس دستورالعمل مصوب کمیسیون.
کمیسیون موظف است نسبت به تدوین و ابلاغ دستورالعمل شناسایی و اولویتبندی رفع و اصلاح نقاط پرتصادف (درون شهری و برون شهری) با همکاری وزارتخانه های راه و شهرسازی و کشور اقدام نماید.
ماده۲۲ـ پلیس راهور نسبت به هدفمندکردن فعالیت گشت های پلیـس راه براساس تجزیـه و تحلیـل های آماری تصادفات در بازه های زمانی پرحادثه اقدام نماید.
ماده ۳۰ـ سازمان امداد و نجات جمعیت موظف به اجرای اقدامات زیر است:
مدیریت بهینه امکانات و تجهیزات و مکان یابی پایگاههای ثابت و سیار جمعیت و نحوه استقرار آنها در تقاطع پرحادثه حوزه های جغرافیایی (با در نظر گرفتن تجهیزات تخصصی و مخابراتی لازم برای ارتباط صدا و اطلاعات با فرماندهی صحنه تصادف).
آییننامهها و دستورالعملهای مرتبط با نقاط پرتصادف
راهنمای جانمایی علائم در طرحهای ارتقای ایمنی نقاط و نواحی پرتصادف و دارای تصادف
آشکار سازی نقاط پرحادثه و پرتصادف
دستورالعمل نحوه شناسایی و اولویت بندی نقاط پرتصادف راهها
دستورالعمل نحوه شناسایی و اصلاح نقاط حادثه خیز که بعد از بازنگری دستورالعمل قدیمی تصویب شده بود، هنوز در دسترس قرار نگرفته است. بعد از انتشار، در سایت در دسترس قرار خواهد گرفت.
آمارها
آمار نقاط رفع شده پرتصادف تا سال ۱۴۰۲ تهیه شده توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای دانلود
نمودار تعداد نقاط حادثه خیز رفع شده در سالنامه آماری سال ۱۴۰۲ سازمان راهداری منعکس شده است.
مقالات مرتبط
تحلیل جامع روشهای شناسایی نقاط پرتصادف براساس مطالعه میدانی لینک
شناسایی و الویت بندی راهکارهای اصلاح نقاط پرتصادف با استفاده از مدل تلفیقی BWM-TOPSIS گروهی لینک
شناسایی مکانهای پرتصادف جادهای با استفاده از روش تلفیقی تحلیل پوششی دادهها و تحلیل سلسله مراتبی (AHP/DEA) لینک
کاربرد مدلهای فضایی- مکانی در پیشبینی فراوانی تصادفات جادهای لینک
- نقاط پرتصادف جاده ای ۱۴۰۳
- دستورالعمل نحوه شناسایی و اولویت بندی نقاط پرتصادف راهها
- شرح خدمات انجام مطالعه نقطه پرتصادف راه ها
- ضوابط ارایه آمار و اطلاعات تصادفات راه ها
- آیین نامه ایمنی راه طرح راه ایمن-نشریه ۱-۲۶۷ – نسخه جدید
- آیین نامه طرح هندسی راه های ایران نشریه ۸۰۰
- آیین نامه ایمنی راه در عملیات اجرایی نشریه ۷-۲۶۷
- قانون حریم راه ها
- بازنگری آیین نامه طراحی معابر شهری ایران
- مصوبات هیات دولت
- آیین نامه طراحی راه های شهری
- راهنمای ایمن سازی مدارس حاشیه راه ها
- راهنمای بازرسی ایمنی راه در ایران
- راهنمای ممیزی ایمنی معابر شهری
- آیین نامه ایمنی راه – حاشیه ایمن راه – نشریه ۴-۲۶۷ نسخه جدید
- دستورالعمل نحوه شناسایی و اولویت بندی نقاط پرتصادف راهها
- رهنمودهایی برای ممیزی سیستم های مدیریت – ایزو ۱۹۰۱۱
- ضوابط ارایه آمار و اطلاعات تصادفات راه ها
- راهنمای گام به گام تدوین طرح ارتقاء ایمنی موتورسیکلت سواران
- راهنمای گام به گام تدوین طرح ارتقاء ایمنی عابرین پیاده
- راهنمای نگهداری از علائم و تجهیزات ایمنی راه نشریه ۳۷۰
- آیین نامه ایمنی بهره برداری نشریه ۶-۲۶۷
- آیین نامه تاسیسات ایمنی راه نشریه ۵-۲۶۷
- آیین نامه تجهیزات ایمنی راه نشریه ۴-۲۶۷
- آیین نامه علایم ایمنی راه نشریه ۳-۲۶۷
- آیین نامه ایمنی ابنیه فنی راه نشریه ۲-۲۶۷
- آیین نامه ایمنی راه و حریم نشریه ۱-۲۶۷
- آیین نامه ها، ضوابط و دستورالعمل های ایمنی راه