logo961201logo961201logo961201logo961201
  • خانه
  • دوره‌های آموزشی
    • ایمنی راه مقدماتی
    • مدیریت ایمنی راه
    • مدیریت ایمنی معابر شهری
    • بازرسی ایمنی راه
    • ایمنی وسیله نقلیه
  • آمارتصادفات
    • آمار سالانه
    • آمار تصادفات برون شهری
    • آمار تصادفات درون شهری
  • کتابخانه ایمنی
    • دستورالعمل‌ها و قوانین داخلی
    • آیین‌نامه‌های خارجی
    • گزارشات داخلی ایمنی راه
    • گزارشات بین‌المللی ایمنی راه
  • ایمنی راه‌و زندگی
  • درباره‌ما
  • تماس‌باما
  • مرجع‌علمی
✕

چشم انداز صفر و عوامل انسانی در تصادفات جاده ای

خرداد ۲۰, ۱۴۰۳

سر کار خانم نرگس نظری دانشجوی دکترای پژوهشی سلامت در حوادث و بلایا در ارایه خود به بررسی عوامل انسانی در ایمنی و تصادفات جاده ای پرداخته اند و راهکارهایی برای کاهش اثرات عوامل انسانی ارایه کرده اند.

“چشم‌انداز صفر” یک رویکرد جامع است که هدف آن حذف مرگ و میر و جراحات شدید ناشی از ترافیک، و در عین حال ترویج حمل و نقل ایمن، سالم و عادلانه برای همه است. چشم‌انداز صفر در ابتدا در دهه ۱۹۹۰ در سوئد اجرا شد و در کاهش مرگ و میر و جراحات جدی ناشی از ترافیک در شهرهای سراسر جهان مؤثر بوده است.

تفاوت رویکرد سنتی به ایمنی راه و رویکرد سیستم ایمن

رویکرد سنتیسیستم ایمن
جلوگیری از تصادفاتجلوگیری از مرگ و میر و جراحات جدی
بهبود رفتار انسانیطراحی برای اشتباهات/محدودیت های انسانی
کنترل سرعتکاهش سرعت
افراد مسئول هستندمسئولیت مشترک
واکنش بر اساس تاریخچه تصادفشناسایی و رسیدگی به خطرات به صورت فعال
Source: Alta Planning. (2022). Elements of Robust Data in the Safe Systems Approach.

نقش عوامل انسانی در تصادفات مرگبار رانندگی

در این ارایه همچنین یک دسته بندی از عوامل انسانی موثر بر تصادفات رانندگی ارایه شده است.

  • خستگی راننده
  • رانندگی حواس پرت
  • رانندگی تحت تاثیر مواد مخدر و الکل
  • سرعت

و در پایان راهکارهای مرتبط با کاهش اثر عوامل انسانی بر تصادفات ارایه شده است:

یک : تلاش هماهنگ بین تمام کشور ها در حمل و نقل (ایمنی ترافیک جاده ای) ضروری است.
دو : به اشتراک گذاری آزادانه دانش در مورد آنچه که منجر به دستاوردهای مثبت (بهبود) در ایمنی جاده ای در سازمان های مختلف شده است، مفید خواهد بود.
سه: افزایش حداقل استاندارد ایمنی برای همه وسایل نقلیه موتوری در جاده ها باید قانون گذاری شود. این باید یک تلاش مستمر باشد تا زمانی که مرگ و میر صفر در جاده های جهان حاصل شود.
چهار: ایجاد حس مسئولیت پذیری جهانی برای ایمنی ترافیک جاده ای برای افراد در همه حوزه های قضایی ضروری است. این باید کاملاً با هدف بهبود ایمنی ترافیک جاده ای در همه جوامع جهانی ایجاد شود.
پنج: تعیین جدول زمانی برای کشورهای مختلف برای ارائه قوانین کافی و اجرای قوانینی که با هدف بهبود ایمنی ترافیک جاده ای است، ضروری است.

فایل ارایه سرکار خانم نظری در مورد عوامل انسانی در تصادفات و رویکرد چشم انداز صفر در ادامه آمده است.

Presentation-‘Vision-Zeroin-Road-Traffic-Fatalities-1دریافت
Share
حمید مرادی
حمید مرادی
کارشناس ارشد راه و ترابری / وقتی در مورد ایمنی راه صحبت می کنیم، از اهمیت توجه به زندگی انسان ها صحبت می کنیم.

مطالب مرتبط

نابرابری اجتماعی
آذر ۱۷, ۱۴۰۳

نابرابری اجتماعی و توزیع قربانیان تصادفات


ادامه مطلب
کشورهای با درآمد پایین و متوسط
آذر ۱۵, ۱۴۰۳

چالش‌های اختصاصی کشورهای با درآمد پایین و متوسط در ایمنی راه – پیارک


ادامه مطلب
آبان ۱۶, ۱۴۰۳

معیارهای هفت گانه افزایش ایمنی راه


ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

RSS Transport safety blog

  • The EU’s road safety situation in 2015
  • Safety Benefits of C-ITS
  • Third Global Status Report on Road Safety 2015 – China & India
  • Third Global Status Report on Road Safety 2015 – Iran & Thailand
تمامی حقوق سایت برای حمید مرادی محفوظ است.