چشم انداز صفر و عوامل انسانی در تصادفات جاده ای
سر کار خانم نرگس نظری دانشجوی دکترای پژوهشی سلامت در حوادث و بلایا در ارایه خود به بررسی عوامل انسانی در ایمنی و تصادفات جاده ای پرداخته اند و راهکارهایی برای کاهش اثرات عوامل انسانی ارایه کرده اند.
“چشمانداز صفر” یک رویکرد جامع است که هدف آن حذف مرگ و میر و جراحات شدید ناشی از ترافیک، و در عین حال ترویج حمل و نقل ایمن، سالم و عادلانه برای همه است. چشمانداز صفر در ابتدا در دهه ۱۹۹۰ در سوئد اجرا شد و در کاهش مرگ و میر و جراحات جدی ناشی از ترافیک در شهرهای سراسر جهان مؤثر بوده است.
تفاوت رویکرد سنتی به ایمنی راه و رویکرد سیستم ایمن
رویکرد سنتی | سیستم ایمن |
جلوگیری از تصادفات | جلوگیری از مرگ و میر و جراحات جدی |
بهبود رفتار انسانی | طراحی برای اشتباهات/محدودیت های انسانی |
کنترل سرعت | کاهش سرعت |
افراد مسئول هستند | مسئولیت مشترک |
واکنش بر اساس تاریخچه تصادف | شناسایی و رسیدگی به خطرات به صورت فعال |
نقش عوامل انسانی در تصادفات مرگبار رانندگی
در این ارایه همچنین یک دسته بندی از عوامل انسانی موثر بر تصادفات رانندگی ارایه شده است.
- خستگی راننده
- رانندگی حواس پرت
- رانندگی تحت تاثیر مواد مخدر و الکل
- سرعت
و در پایان راهکارهای مرتبط با کاهش اثر عوامل انسانی بر تصادفات ارایه شده است:
یک : تلاش هماهنگ بین تمام کشور ها در حمل و نقل (ایمنی ترافیک جاده ای) ضروری است.
دو : به اشتراک گذاری آزادانه دانش در مورد آنچه که منجر به دستاوردهای مثبت (بهبود) در ایمنی جاده ای در سازمان های مختلف شده است، مفید خواهد بود.
سه: افزایش حداقل استاندارد ایمنی برای همه وسایل نقلیه موتوری در جاده ها باید قانون گذاری شود. این باید یک تلاش مستمر باشد تا زمانی که مرگ و میر صفر در جاده های جهان حاصل شود.
چهار: ایجاد حس مسئولیت پذیری جهانی برای ایمنی ترافیک جاده ای برای افراد در همه حوزه های قضایی ضروری است. این باید کاملاً با هدف بهبود ایمنی ترافیک جاده ای در همه جوامع جهانی ایجاد شود.
پنج: تعیین جدول زمانی برای کشورهای مختلف برای ارائه قوانین کافی و اجرای قوانینی که با هدف بهبود ایمنی ترافیک جاده ای است، ضروری است.
فایل ارایه سرکار خانم نظری در مورد عوامل انسانی در تصادفات و رویکرد چشم انداز صفر در ادامه آمده است.