logo961201logo961201logo961201logo961201
  • خانه
  • دوره‌های آموزشی
    • ایمنی راه مقدماتی
    • مدیریت ایمنی راه
    • مدیریت ایمنی معابر شهری
    • بازرسی ایمنی راه
    • ایمنی وسیله نقلیه
  • آمارتصادفات
    • آمار سالانه
    • آمار تصادفات برون شهری
    • آمار تصادفات درون شهری
  • کتابخانه ایمنی
    • دستورالعمل‌ها و قوانین داخلی
    • آیین‌نامه‌های خارجی
    • گزارشات داخلی ایمنی راه
    • گزارشات بین‌المللی ایمنی راه
  • ایمنی راه‌و زندگی
  • درباره‌ما
  • تماس‌باما
  • مرجع‌علمی
✕

کاهش دخالت نیروی انسانی در مراکز معاینه فنی

شهریور ۱۴, ۱۳۹۴

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای براساس آیین‌نامه‌ اجرایی صدور برگ معاینه فنی خودرو و ماده ۱۱ مصوبه ۲۰ مهر ۸۷ هیأت وزیران٬ مسئول انجام معاینه وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین است.

از سال ۹۲ با توجه به اینکه پوشش و گستره پراکندگی مراکز معاینه فنی در سراسر کشور انجام شد٬ سیاست سازمان راهداری بر ارتقای خدمات فنی این مراکز قرار گرفت و اولین گام در این زمینه پروژه برخط‌سازی (Online) مراکز بود که در تیرماه سال جاری به پایان رسید.

جواد هدایتی مدیرکل آمار٬ ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره مزایای برخط‌سازی مراکز صدور گواهی معاینه فنی به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی توضیح داد: با این اقدام امکان جعل و فروش برچسب معاینه فنی در خارج از مراکز٬ دخالت انسان در وارد کردن اطلاعات دستی و تغییر اطلاعات خودرویی منتفی شد و دستگاه‌های نظارتی مثل ادارات کل حمل‌ونقل استان‌ها می‌توانند کنترل مستمر بروی خودروها داشته باشند حال آنکه پیش از این نظارت‌ها به صورت تصادفی و اتفاقی صورت می‌گرفت. ضمن آنکه اگر خودرویی به دلیل نقص موفق به دریافت گواهی معاینه فنی از یک مرکز نشود نمی‌تواند به مرکز دیگری مراجعه کند و معاینه فنی بگیرد.

گام بعدی متصل شدن گواهی معاینه فنی خودرو به کارت هوشمند راننده و صدور صورت وضعیت یا بارنامه بود، بر همین اساس اگر گواهی معاینه فنی خودرویی منقضی شود عملا یعنی کارت هوشمند راننده منقضی است و شرکت حمل‌ونقلی نمی‌تواند برای آن خودرو صورت وضعیت یا بارنامه صادر کند که این روال بدون دخالت انسان انجام می‌شود.

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز درباره این موضوع به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: در گذشته کافی بود فقط کارت معاینه فنی خودرو برای صدور صورت وضعیت یا بارنامه ملاحظه شود یعنی اگر خودرویی کارت معاینه فنی نداشت می‌شد برای آن صورت وضعیت یا بارنامه صادر کرد اما با لینک شدن گواهی معاینه فنی خودرو به کارت هوشمند راننده و صدور صورت وضعیت یا بارنامه دیگر چنین امکانی وجود ندارد.

مرحله سوم طرح ارتقای خدمات فنی مراکز معاینه فنی٬ به حداقل رساندن معاینه‌های با دخالت نیروی انسانی یا به اصطلاح چشمی و دستی در مراکز معاینه فنی است. بر همین اساس معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: هم اکنون امکان دارد خودرویی به یک مرکز معاینه فنی مراجعه کند مثلا سیستم ترمزش جواب ندهد و بقیه مراحل را تأیید بگیرد اما با اصرار و خواهش و وعده آنکه سریعا این نقص را بر طرف می کند گواهی معاینه فنی را بگیرد که برای رفع این مسئله نیز برنامه‌هایی داریم.

در همین رابطه جواد هدایتی مدیرکل آمار٬ ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: در این بخش با شرکت‌های بازرسی کنترل خودرو قراردادهایی منعقد و خودروهای خروجی از مراکز معاینه فنی به صورت تصادفی بازرسی می‌شوند.

وی با بیان اینکه تجدید نظر در آیین‌نامه اجرایی صدور برگ معاینه فنی تدوین و به صورت طرحی در۱۴ دیماه سال ۹۳  به هیأت دولت ارائه شد و به تصویب رسید٬ گفت: در مصوبه هیأت وزیران برای اولین بار نکته‌ای الزام آور دیده شد که اگر مرکز معاینه فنی به هرشکلی برچسب خلاف واقع صادر کند غیر از برخوردی که ستادهای معاینه فنی به عنوان بخش‌های نظارتی اعمال خواهند کرد مرجع قضایی نیز به موضوع ورود و با این تخلف هم‌تراز با تخلفات جعل اسناد برخورد می‌کند.

همچنین به گفته این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای٬ وزارت کشور طرح راه‌اندازی سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی خودروهای سنگین و سبک را در دستورکار دارد و در آینده‌ای نزدیک این سامانه عملیاتی می‌شود. اطلاعات این سامانه می‌تواند برای سازمان محیط زیست٬ نیروی انتظامی و دستگاه قضایی کمک حال باشد.


ایمنی وسیله نقلیه, سازمان راهداری, معاینه فنی

اخبار خودرو

  • ایمنی خودرو و پرفروش های خودرو در هفت ماهه اول ۹۶
  • کاهش دخالت نیروی انسانی در مراکز معاینه فنی
  • کودکان و صندلی ایمنی آنان درخودرو
  • قانون جدید جلب رضایت مصرف‌کنندگان در صنعت خودرو
  • اولین انعقاد قرارداد بین‌المللی خودرویی
  • پیش‌بینی از آینده تولید خودرو
  • معاینه فنی خودروها و حمل و نقل عمومی و در کمیسیون ایمنی راه

دوره آموزشی ایمنی خودور

  • سازمان های مرتبط با ایمنی خودرو
  • گزارش : فواید به کار گیری سیستم های هوشمند حمل و نقل و سیستم های خودران
  • ایمنی خودروی خودران -مقدمه
  • ارزیابی ایمنی خودرو
  • اثر ایمنی وسیله نقلیه بر تصادفات
  • ایمنی وسیله نقلیه و تاثیر آن در ایمنی سیستم حمل و نقل
Share
حمید مرادی
حمید مرادی
کارشناس ارشد راه و ترابری / وقتی در مورد ایمنی راه صحبت می کنیم، از اهمیت توجه به زندگی انسان ها صحبت می کنیم.

مطالب مرتبط

آذر ۱۶, ۱۳۹۶

ایمنی خودرو و پرفروش های خودرو در هفت ماهه اول ۹۶


ادامه مطلب
کودکان و صندلی ایمنی آنان درخودرو
شهریور ۹, ۱۳۹۴

کودکان و صندلی ایمنی آنان درخودرو


ادامه مطلب
مرداد ۱, ۱۳۹۴

قانون جدید جلب رضایت مصرف‌کنندگان در صنعت خودرو


ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

RSS Transport safety blog

  • The EU’s road safety situation in 2015
  • Safety Benefits of C-ITS
  • Third Global Status Report on Road Safety 2015 – China & India
  • Third Global Status Report on Road Safety 2015 – Iran & Thailand
تمامی حقوق سایت برای حمید مرادی محفوظ است.