عابر پیاده
در این مقاله به بررسی تعریف و معادل انگلیسی عابر پیاده و تصادفات عابرپیاده، تابلوها و چراغ عابر میپردازیم.
عابر پیاده کیست؟
عابر پیاده کسیاست که در محیط داخل شهر یا خارج شهر بدون وسیلهنقلیه (اعم از حیوان یا خودرو) در جایی از شبکه حملونقل شهری در حال تردد است.
عابر یعنی کسی که در حال عبور است و پیاده یعنی سوار بر هیچ وسیلهنقلیهای نیست.
در آییننامه راهنماییورانندگی مصوب ۱۳۸۴ عابر اینگونه تعریف شدهاست:
شخصی غیرسوار که بــدون استفاده از هیچ نوع وسیلهنقلیه موتوری یا غیرموتوری حرکت مینماید و یامبادرت به جابهجایی کالسکه، چرخ دستی، جامهدان، سبدهای چرخدار و مانند آن مینماید.
همچنین در تعریف پیادهرو آمدهاست:
بخشی جداشده از خیابان که در امتداد آن واقعشده و برای عبورومرور پیادگان اختصاص یافتهاست.
گذرگاه پیاده در آییننامه راهنماییورانندگی:
گذرگاهی در تقاطع راهها، امتداد پیادهروها، سوارهروها، روگذرها یا زیرگذرها یا هر محل دیگری ازسوارهرو که به وسیله خطکشی یا میخکوبی یا علایم دیگر، برای عبور
پیادگان اختصاص دادهشدهاست.
معادل انگلیسی عابر پیاده
عابر پیاده ممکناست در برخی متون و مقالات به طور خلاصه (عابر) نامیده شود. معادل انگلیسی کلمه عابرپیاده Pedestrian است. ریشه لاتین این کلمه Pedester به معنی بر روی پا راهرفتن است. پدال هم ریشه مشابهی دارد.
عابر پیاده یکی از آسیب پذیرترین کاربران سیستم حملونقل است. برخورد هر مدل وسیلهنقلیه با عابر، میتواند منجر به جرح یا مرگ شود. در شهرها تلاش میشود که محل عبور عابر پیاده با ضریب اطمینان خوبی از دیگر وسایلنقلیه جداسازی شود.
سهم عابر پیاده در تلفات تصادفات رانندگی
سردار حسینی رییس پلیس راهور فراجا در مورد آمار تلفات تصادفات رانندگی در شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ گفتهاست: عابران پیاده ۱۶ درصد از کل تصادفات را شامل میشوند که در مناطق درونشهری سهم آنها به ۲۴ درصد میرسد. در حوزه برونشهری نیز ۸ درصد از تصادفات به عابران پیاده مربوط میشود.
در ششماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳، در تصادفات درونشهری ۲۳۹۶ نفر جان باختهاند. ۲۴ درصد از این تعداد، معادل ۵۷۵ نفر که رقم بسیار بالایی است.
همچنین در تصادفات برونشهری ۷۰۰۶ نفر کشته شدهاند که ۵۶۰ نفر معادل ۱۶ درصد تلفاتیاست که رییس پلیس راهور گفتهاست.
بنابراین میتوان نتیجه گرفت که نزدیک به ۵۰ درصد کشتهشدگان عابر پیاده در ششماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳، در جادههای برونشهری جان خود را از دست دادهاند.
سرهنگ احسان مومنی معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ درباره برخی آمارهای مربوط به تصادفات عابر پیاده در بزرگراههای پایتخت در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۳ میگوید: ۴۰ درصد از ۱۸۸ نفر افراد جانباخته در تصادفات در بزرگراههای پایتخت در سال جاری، یعنی ۷۰ نفر به عنوان عابر پیاده بودند که از عرض بزرگراه عبور کردند که البته در تصادفات به همین عابران هم سهم تقصیر دادهشد.
مطابق آمارها، در ششماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳، ۱۹ درصد فوتیها راننده و سرنشین خودرو بوده و حدود ۴۰ درصد فوتیها تصادفات عابر پیاده و ۴۱ درصد هم موتورسواران بودند.
چراغ عابر یپاده
در آیین نامه راهنماییورانندگی چراغ عابر پیاده به این روش توصیف شدهاست.
ماده ۱۰۳- در چراغهایی که به عنوان چراغ راهنمای عابر پیاده مورد استفاده قرار میگیرند، رنگدارایمعانی زیر است:
چراغ سبز: پیادگان مجاز به عبور از عرض راه میباشند.
چراغ قرمز: عبور پیادگان از عرض راه ممنوع است.
چراغ راهنمایی مربوط به خودروها که در انگلیسی به عنوان traffic light شناخته میشود، دارای سه رنگ است. اما این چراغ دارای دو رنگ است. اولویت تردد در هنگام چراغ قرمز با خودروها یا وسایل حملونقل عمومی ست و در هنگام چراغ سبز، عابران میتوانند از روی خط کشی عبور کنند.
ممکناست چراغ عابر پیاده همراه با خط کشی باشد یا نباشد. ممکناست پلیس راهنماییورانندگی در محل حضور داشتهباشد یا نباشد.
رفتار عابران در هنگام چراغ قرمز موضوع مطالعات بسیاری بودهاست. برخی مطالعات نشان دادهاست که اگر زمان انتظار برای عابران زیاد باشد و تعداد عابران منتظر، از عددی فراتر رود و پلیس راهنمایی در محل حضور نداشته باشد، احتمال اینکه عابران تصمیم به عبور از خیابان در هنگام چراغ قرمز بگیرند، بیشتر است.
افراد چه برای رانندگی و چه هنگام عبور از خیابان با پای پیاده، بر اساس تجربه سرعت وسایلنقلیه دیگر را تخمین میزنند و تصمیم میگیرند که از خیابان عبور کنند یا نکنند.
چراغ عابر پیاده برای روان سازی جریان ترافیک، افزایش ایمنی و کاهش تصادفات به کار میرود. چراغ وقتی برای عابر سبز میشود که چراغ راهنمایی برای خودروها قرمز شدهاست و خودروها در توقف کامل قراردارند. بنابراین احتمال برخورد وسایلنقلیه با عابران کاهش مییابد. اما این احتمال هیچگاه صفر نمیشود.
قوانین مرتبط با عابر پیاده
برخی از قوانین مرتبط با عابرپیاده که در آییننامه راهنماییورانندگی آمدهاست، در اینجا میخوانیم:
ماده ۱۴۱- در گذرگاه پیاده که چراغ راهنماییورانندگی نداشتهباشد، حق تقدم عبور با پیادگان است.
ماده ۱۶۳- ایستادن یا توقف وسایلنقلیه در محلهای زیر ممنوع است:
الف ـ پیادهرو و گذرگاه پیاده.
ذ – در خیابانهایی که پیادهرو آن قابل عبور نبوده و پیادگان مجبورند از بخشی از سواره رو عبور کنند.
ماده ۱۶۷- عبور موتورسیکلت و موتورگازی و دوچرخهسوار از پیادهرو و وسط دستجات، بازار ونقاط شلوغ ممنوع است.
ماده ۱۹۲- عبور وسایلنقلیه از پیادهروها و توقف آنها روی پیادهرو ممنوع است.
ماده ۲۱۵- پیادگان موظفند که:
الف ـ در محلهایی که پیادهرو وجود دارد از سطح سوارهرو استفاده نکنند.
ب ـ در محلهایی که پیادهرو وجود ندارد یا در صورت وجود به دلایلی غیر قابل تردد باشد باید از منتهیالیه سمت چپ سوارهرو و عکس جهت حرکت وسایلنقلیه عبور نمایند.
پ ـ برای گذشتن از عرض راه، تنها از گذرگاههای پیاده، پلهای هوایی و گذرگاههای زیرزمینی مجاز عبور نمایند.
ت ـ از دویدن، پریدن و ورود ناگهانی به سطح سوارهرو خودداری کرده و مراقب حرکت وسایلنقلیه باشند.
ث ـ از حصار آزادراهها نگذرند و در بزرگراهها و خیابانها از لابلای درختان و گل بوتههای حاشیه ومیانه راه عبور نکنند.
ج ـ در تقاطعها با روشن شدن چراغ سبز مقابل خود (چراغ عابر) حرکت نمایند و هنگامی که چراغ عابر قرمز بود عبور نکنند.
چ – از موانع و خطکشی خطوط ویژه، سوارهرو خیابانها و میدانها عبور نکنند.
ح – در بزرگراهها و خیابانهای اصلی، از خارج از گذرگاههای تعیین شده عبور نکنند.
خ – در سوارهرو خیابان برای سوارشدن به وسیلهنقلیه و همچنین صحبت کردن یا خرید و فروش با راننده یا سرنشینان وسایلنقلیه، توقف نکنند.
ماده ۲۱۸- شهرداریها موظفند پیادهروهای استاندارد، هموار و ایمن با در نظر گرفتن عبور سالخوردگان و معلولان با صندلی چرخدار و یا بدون آن، در حاشیه معابر شهری
ایجاد کنند و با توجه بهموقعیت جغرافیایی شهر، در محلهای مناسب نیز مسیر عبور دوچرخهسواران را تا حد امکان و به صورتجداگانه ایجاد نمایند.
تابلوهای عابر پیاده
آییننامههای مرتبط با عابر پیاده
به جز آییننامه راهنماییورانندگی، آییننامههای دیگری نیز در مورد ایمنی عابر پیاده وجود دارد.
برخی از آییننامه های مهندسی مرتبط با عابر پیاده عبارتند از:
راهنمای طراحی مسیرهای عبور عابر پیاده در معابر شهری
آیین نامه طراحی معابر شهری – مسیرهای پیاده
از اینجا میتوانید به این آییننامهها دسترسی داشته باشید.
دیگر مطالب مرتبط
- عابر پیاده
- آیین نامه های ایمنی عابر پیاده
- بازنگری آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹
- سمینار آموزشی: دفاع شهروندان از خیابان های ایمن تر در برمن آلمان
- نرخ تلفات دوچرخه سواران و عابران پیاده در شهرهای اروپایی
- وبینار دستورالعمل اتصال پیاده و دوچرخه به حمل و نقل عمومی
- آیین نامه طراحی راه های شهری
- استراتژی مدیریت سرعت – استراتژی های Save LIVES
- راهنمای ایمن سازی مدارس حاشیه راه ها
- راهنمای گام به گام تدوین طرح ارتقاء ایمنی عابرین پیاده
- حقوق عابر پیاده – ویدیو