روز ملی حملونقل
هر ساله ۲۶ آذر به عنوان روز ملی حملونقل مورد توجه سازمانها و نهادهای مرتبط با حملونقل خصوصا بخش راهداری و حملونقل جاده ای بودهاست. سابقه روز ملی حملونقل نشان می دهد که ۱۴ سال پس از واقعه اصلی، در سال ۱۳۷۶ توسط وزارت راه و ترابری سابق پیشنهاد و شناخته شد. مطابق روال هر سال برنامههای متعددی توسط وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و شرکتهای حملونقل در این روز برگزار می شود.
در برنامههای بالادستی در حوزه حملونقل، برنامهریزیشده که ایران بتواند به عنوان هاب منطقه ای، حمل بار و ترانزیت کالا را در راستای کریدورهای شمالی – جنوبی و شرقی – غربی کشور نقش ایفا کند. دست یابی به این اهداف، نیازمند اجرای برنامههای متعددیست که برای ارتقای حمل و نقل چند وجهی تدوین شدهاست.
با این وجود در روز ملی حملونقل باید به این مساله فکر کرد:
- چرا ایران تا رسیدن به اهداف تعیینشده در اسناد بالادستی، فاصله زیادی دارد؟
- چرا اتصال حملونقل ریلی و جاده ای ما به حمل و نقل دریایی همچنان مسایل حلنشده زیادی وجوددارد؟
- چرا گمرکات مرزی ما عملکرد مناسبی برای تسهیل عبور و مرور ناوگان حملونقل باری ندارند؟
- چرا کشورهای همسایه برای انتقال بار خود به مقاصد تجاری، سعی در دور زدن کریدورهای حملونقلی ایران را دارند؟
- چرا فرسودگی ناوگان باری یک مساله جدی است؟ و چرا جادههای کشور برای حملونقل بار ایمنی کافی ندارند؟
اینها مسایلیست که دارای در هم تنیدگی زیادی با تنشهای اقتصادی، سیاسی و برنامه ریزی کشور است. آیا این امکان هست که هر سال در روز ملی حملونقل، میزان پیشرفت کشور در شاخصهای از پیش تعیینشده در حوزه حملونقل را اندازه گیری و گزارش کنیم؟
حمل و نقل مسافر هم مساله ایست که باید به آن توجه داشت. هر سال ناوگان وسایل نقلیه عمومی فرسودهتر شده و افراد برای تردد در جادهها و شهرها از وسایل نقلیه شخصی بیشتر استفاده می کنند. کیفیت خدمات حمل و نقل شهری سالانه در حال کاهش است و بر میزان شلوغی و تراکم شهروندان در این وسایل نقلیه افزوده می شود.
کشور ایران در تامین واگنهای مورد نیاز برای حملونقل مسافر بین شهری با مشکلات متعددی روبروست. تامین واگنهای مترو برای حملونقل درون شهری هم با چالشهای فراوانی روبروست. تحریم و بی تدبیری دستگاههای متولی دست به دست هم داده تا ظرفیتهای کشور در حوزه حملونقل با وجود فرصتهای رشد فراوان، بی تحرک بماند.
روز ملی حملونقل یک نمونه از یک حرکت مردمیست و طبیعتا حرکتهای مردمی بدون پشتوانه سازمانی و مدیریتی، اثربخشی بلندمدت نخواهد داشت. برای گرامیداشت این روز، بهترین کار فراهم کردن زیرساختهای لازم برای توسعه انسان محور و عملیاتی بخشهای مختلف حملونقل است.
۲۶ آذر روز ملی حملونقل است.
این روز برای تاکید بر حملونقل چندوجهی خصوصا حملونقل بار و بهبود وضعیت کریدورهای حملونقل نامگذاری شدهاست.
- روز ملی حملونقل
- هفته ایمنی راه در سال ۲۰۲۱
- فعال شدن دوربینهای غیرفعال جادهها
- راه اندازی پژوهشکده مالی و اقتصادی مسکن و حمل و نقل
- دومین کنفرانس سطح بالای جهانی در ایمنی راه- نوامبر ۲۰۱۵
- چهاردهمین کنفرانس حمل و نقل برای افراد سالخورده و ناتوان- جولای ۲۰۱۵
- بیست و پنجمین کنگره جهانی راه – نوامبر ۲۰۱۵
- چهارمین کنفرانس بینالمللی حوادث رانندگی و جادهای
- مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری تهران منصوب شد.