logo961201logo961201logo961201logo961201
  • خانه
  • دوره‌های آموزشی
    • ایمنی راه مقدماتی
    • مدیریت ایمنی راه
    • مدیریت ایمنی معابر شهری
    • بازرسی ایمنی راه
    • ایمنی وسیله نقلیه
  • آمارتصادفات
    • آمار سالانه
    • آمار تصادفات برون شهری
    • آمار تصادفات درون شهری
  • کتابخانه ایمنی
    • دستورالعمل‌ها و قوانین داخلی
    • آیین‌نامه‌های خارجی
    • گزارشات داخلی ایمنی راه
    • گزارشات بین‌المللی ایمنی راه
  • ایمنی راه‌و زندگی
  • درباره‌ما
  • تماس‌باما
  • مرجع‌علمی
✕

نابرابری اجتماعی و توزیع قربانیان تصادفات

آذر ۱۷, ۱۴۰۳

مقاله “تاثیر نابرابری درآمدی در پیامدهای سلامتی تصادفات ترافیکی (مصدومیت، معلولیت و مرگ): شواهدی از یک بررسی ملی در ایران” در سال ۲۰۲۰ در نشریه تخصصی “ژونال ایرانی سلامت عمومی” چاپ شده و به نقش نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی در نوع و اثر تصادفات بر افراد در طبقه‌های مختلف اجتماعی می پردازد.

ایده اصلی این مقاله بررسی رابطه بین نابرابری درآمد و پیامدهای سلامتی ناشی از تصادفات جاده‌ای در ایران است. این مقاله نشان می‌دهد که چگونه اختلافات درآمدی بر نرخ آسیب‌دیدگی، معلولیت و مرگ‌ومیر ناشی از حوادث ترافیکی تأثیر می‌گذارد. این مطالعه با استفاده از داده‌های ملی نشان می‌دهد که افراد در گروه‌های کم‌درآمد به‌طور نامتناسبی تحت تأثیر قرار می‌گیرند و با خطرات بیشتری از مرگ‌ومیر، آسیب‌دیدگی و معلولیت مرتبط با حوادث جاده‌ای مواجه هستند. همچنین بر نیاز به سیاست‌های هدفمند برای کاهش این نابرابری‌ها همراه با اقدامات کلی ایمنی جاده تأکید می‌کند.

نابرابری اجتماعی و نرخ ریسک تصادفات

۱- اختلافات درآمدی در ریسک‌ها: خانوارهای در گروه کم‌درآمد

  • ۲.۳۳ برابر خطر مرگ بیشتر ناشی از تصادفات جاده‌ای داشتند.
  • ۱۱.۶۷ برابر خطر معلولیت بیشتر نسبت به گروه‌های پردرآمد داشتند.
  • آسیب‌دیدگی موتورسواران در گروه کم‌درآمد ۱۵ برابر بیشتر از گروه پردرآمد بود.

۲- تأثیر برابرسازی ریسک‌ها: اگر همه خانوارها همان نرخ حادثه‌های ترافیکی گروه پردرآمد را داشتند:

  • آسیب‌دیدگی ناشی از تصادفات جاده‌ای ۲۷.۴٪ کاهش می‌یافت.
  • ۳۹.۳٪ برای عابران پیاده کاهش می‌یافت.
  • ۸۴.۶٪ برای موتورسواران کاهش می‌یافت.
کشته های تصادفات نابرابری اجتماعی
موتورسیکلت سواران با پایین‌ترین درآمد، بالاترین نرخ قربانیان در تصادفات دارند.

دیگر عوامل تاثیرگذار بر نرخ تصادفات

  1. عوامل اجتماعی-اقتصادی:
    • جنسیت مرد، سنین جوانی (۱۵-۲۹ سال) و وضعیت شغلی از عوامل مهم تأثیرگذار بر آسیب‌دیدگی‌های ترافیکی بودند که نشان می‌دهد این گروه‌ها با خطرات بیشتری مواجه هستند.
  2. چالش‌های جغرافیایی و اجتماعی:
    • ساکنان مناطق روستایی یا مناطق محروم اقتصادی دسترسی کمتری به خدمات بهداشتی دارند که شدت آسیب‌ها و معلولیت‌های طولانی‌مدت را افزایش می‌دهد.
  3. پیامدهای سیاست‌گذاری:
    • یافته‌ها بر لزوم مداخلات هدفمند برای کاهش نابرابری‌های مرتبط با درآمد تأکید می‌کنند، مانند بهبود سیستم‌های پاسخگویی اضطراری، دسترسی بهتر به خدمات بهداشتی و کمپین‌های آموزشی در مناطق کم‌درآمد.

این مطالعه نشان می‌دهد که عوامل اقتصادی چگونه پیامدهای سلامتی ناشی از تصادفات جاده‌ای را شکل می‌دهند و بر اهمیت پرداختن به تعیین‌کننده‌های اجتماعی سلامت در سیاست‌های ایمنی راه تأکید می‌کند.

مطالعات منطقه ای و نابرابری اجتماعی

تهران بزرگ:

  • این مقاله به مطالعه‌ای جمعیت‌محور اشاره دارد که رابطه بین وضعیت اجتماعی-اقتصادی و وقوع تصادفات ترافیکی در تهران را نشان می‌دهد. این یافته نشان می‌دهد که افراد در گروه‌های کم‌درآمد با خطر قابل توجهی بیشتر مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات ترافیکی مواجه هستند.
  • منبع:
  • Sehat M, Naieni KH, Asadi-Lari M, Foroushani AR, Malek-Afzali H (2012). Socioeconomic status and incidence of traffic accidents in metropolitan Tehran: a population-based study. Int J Prev Med, 3(3):181-190.

استان فارس، ایران:

  • استان فارس به دلیل نرخ بالای بیماری‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در میان موتورسواران برجسته شده است، به طوری که خطر برای این گروه حدود ده برابر بیشتر از سایر کاربران جاده است.
  • منبع:
  • Heydari ST, Hoseinzadeh A, Ghaffarpasand F et al (2013). Epidemiological characteristics of fatal traffic accidents in Fars province, Iran: a community-based survey. Public Health, 127(8):704-9.

مناطق شهری در مقابل مناطق روستایی:

  • مقاله بحث می‌کند که ساکنان مناطق روستایی در ایران (۶۷.۹٪ از آسیب‌دیدگان تصادفات ترافیکی) به دلیل دسترسی کمتر به خدمات اورژانس و خدمات بهداشتی با خطرات بیشتری مواجه هستند.
  • منبع:
  • ROSHANFEKR P, KHODAIE-ARDAKANI M-R, SAJJADI H, MALEK AFZALI ARDAKANI H. Income-Related Inequality in Traffic Accident Health Outcomes (Injury, Disability and Mortality): Evidence from the Nationwide Survey in Iran. Iran J Public Health. 2020;49(4):718-726.

ایمنی عابر پیاده, ایمنی موتور سواران, مدیریت ایمنی راه

  • نابرابری اجتماعی و توزیع قربانیان تصادفات
  • چالش‌های اختصاصی کشورهای با درآمد پایین و متوسط در ایمنی راه – پیارک
  • معیارهای هفت گانه افزایش ایمنی راه
  • بررسی اجمالی دو برنامه دهه اقدام
  • چشم انداز صفر و عوامل انسانی در تصادفات جاده ای
  • رانندگی و کتاب وضعیت آخر
  • کتاب وضعیت آخر نوشته توماس هریس
Share
حمید مرادی
حمید مرادی
کارشناس ارشد راه و ترابری / وقتی در مورد ایمنی راه صحبت می کنیم، از اهمیت توجه به زندگی انسان ها صحبت می کنیم.

مطالب مرتبط

کشورهای با درآمد پایین و متوسط
آذر ۱۵, ۱۴۰۳

چالش‌های اختصاصی کشورهای با درآمد پایین و متوسط در ایمنی راه – پیارک


ادامه مطلب
آبان ۱۶, ۱۴۰۳

معیارهای هفت گانه افزایش ایمنی راه


ادامه مطلب
مرداد ۳, ۱۴۰۳

بررسی اجمالی دو برنامه دهه اقدام


ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

RSS Transport safety blog

  • The EU’s road safety situation in 2015
  • Safety Benefits of C-ITS
  • Third Global Status Report on Road Safety 2015 – China & India
  • Third Global Status Report on Road Safety 2015 – Iran & Thailand
تمامی حقوق سایت برای حمید مرادی محفوظ است.