logo961201logo961201logo961201logo961201
  • خانه
  • دوره‌های آموزشی
    • ایمنی راه مقدماتی
    • مدیریت ایمنی راه
    • مدیریت ایمنی معابر شهری
    • بازرسی ایمنی راه
    • ایمنی وسیله نقلیه
  • آمارتصادفات
    • آمار سالانه
    • آمار تصادفات برون شهری
    • آمار تصادفات درون شهری
  • کتابخانه ایمنی
    • دستورالعمل‌ها و قوانین داخلی
    • آیین‌نامه‌های خارجی
    • گزارشات داخلی ایمنی راه
    • گزارشات بین‌المللی ایمنی راه
  • ایمنی راه‌و زندگی
  • درباره‌ما
  • تماس‌باما
  • مرجع‌علمی
✕

آیین نامه ایمنی ابنیه فنی راه نشریه ۲-۲۶۷

آبان ۱۵, ۱۴۰۳

در آیین نامه ابنیه فنی راه ، ایمنی وسیله نقلیه و راه در محل پل ها و تونل ها و دیوارهای حایل مورد بررسی قرار گرفته و ضوابطی برای بهبود ایمنی مسیر وضع شده است.

بخشهای هفتگانه آیین‌نامه ایمنی راه عبارتند از:
۱ ایمنی راه و حریم
۲ آیین نامه ابنیه فنی راه
۳ علایم ایمنی راه
۴ تجهیزات ایمنی راه
۵ تأسیسات ایمنی راه
۶ ایمنی بهره‌برداری
۷ ایمنی در عملیات اجرایی

لینک آیین نامه در وبسایت نظام فنی و اجرایی
این نشریه با عنوان « آیین‌ نامه ایمنی راه‌ها ( ایمنی ابنیه فنی راه ) »، شامل سه فصل است. در فصل اول (پل) پس از ارائه شرایط لازم برای ایمن نگهداشتن ابنیه فنی پل، به تمهیدات ایمنی در محدوده پل‌ها و روش تعیین شاخص ایمنی پل‌ها اشاره شده‌است.

در فصل دوم (تونل) به عوامل مرتبط با ایمنی تونل مانند محدودیت نیمرخ عرضی، یخبندان، خرابی خودروها، تصادف، تهویه، روشنایی و آتش‌سوزی پرداخته شده‌است.

در فصل سوم (دیوار حایل) در خصوص نقش دیوارهای حایل در مناطق کوهستانی و پربرف در افزایش ایمنی تردد، مسایل ایمنی مربوط به کاهش آثار نامطلوب باد و روش‌های تحکیم یا تثبیت شیروانی خاکبرداری به منظور ایمن‌سازی گردنه‌ها و برش‌های بلند مطالبی آورده شده‌است.

دانلود آیین نامه ابنیه فنی راه – نشریه ۲-۲۶۷

pdf-icon
آیین نامه ابنیه فنی راه
فهرست آیین نامه ایمنی راه ابنیه فنی

در بخشی از این آیین نامه ابنیه فنی راه در مورد روش های ایمن سازی پل های باریک آمده است:

بسته به باریکی پل و وضع راه و ترافیک آن، باید به گزیده‌ای از اقدامات زیر متوسل شد:
۱ تعریض پیاده‌رو از طریق حذف پیاده‌رو
۲ استفاده از حفاظ ایمنی برای پل و قطعات راه طرفین آن
۳ انجام خط‌کشی و به کار بردن علایم و چراغ راهنمایی
۴ یکطرفه کردن پل به طور متناوب
۵ اصلاح وضع هندسی و فاصلۀ دید راه در طرفین پل
۶ ایجاد مسیر جداگانه برای وسایل نقلیۀ سنگین
۷ کنترل عوامل محیطی و حذف موجبات حواسپرتی راننده در حوالی پل
۸ ایجاد رویۀ لرزآور در طول مناسبی از طرفین پل
۹ حذف خط‌کشی وسط در سواره‌روهایی که پهنای آن از ۵/۳۰ متر یا برای درصد بالای وسایل سنگین از ۶/۰۰ متر کمتر است.

میزان حادثه‌خیزی یک پل باریک، تنها تابع پهنای سواره‌رو آن نیست، بلکه عوامل دیگری هم در آن مؤثر میباشد. این عوامل عبارتند از:

۱ پهنای سواره‌رو راه در دو طرف پل
۲ فاصلۀ دید در دو طرف پل
۳ پهنای کل پل
۴ درازای پل
۵ وضع افقی و ارتفاعی راه در دو طرف پل
۶ سرعت وسایل نقلیه در حوالی پل
۷ ترافیک متوسط روزانه
۸ درصد وسایل نقلیه سنگین
۹ طبقه‌بندی راه (اصلی یا فرعی)
۱۰ فعالیت‌های اطراف راه و عوامل حواسپرتی رانندگان

دیگر آیین نامه مرتبط

  • آیین نامه تاسیسات ایمنی راه نشریه ۵-۲۶۷
  • آیین نامه علایم ایمنی راه نشریه ۳-۲۶۷
  • آیین نامه راه های ایران ۸۰۰
  • آیین نامه ایمنی ابنیه فنی راه نشریه ۲-۲۶۷
  • آیین نامه ایمنی راه طرح راه ایمن-نشریه ۱-۲۶۷ – نسخه جدید
  • آیین نامه طرح هندسی راه های ایران نشریه ۸۰۰
  • آیین نامه ایمنی راه در عملیات اجرایی نشریه ۷-۲۶۷
  • قانون حریم راه ها
  • بازنگری آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹
  • مصوبات هیات دولت
  • آیین نامه طراحی راه های شهری
  • راهنمای ایمن سازی مدارس حاشیه راه ها
  • راهنمای بازرسی ایمنی راه در ایران
  • راهنمای ممیزی ایمنی معابر شهری
  • آیین نامه ایمنی راه – حاشیه ایمن راه – نشریه ۴-۲۶۷ نسخه جدید
  • راهنمای نگهداری از علایم و تجهیزات ایمنی راه نشریه ۳۷۰
  • آیین نامه ایمنی بهره برداری نشریه ۶-۲۶۷
  • آیین نامه تجهیزات ایمنی راه نشریه ۴-۲۶۷
  • آیین نامه ایمنی راه و حریم نشریه ۱-۲۶۷

Share
حمید مرادی
حمید مرادی
کارشناس ارشد راه و ترابری / وقتی در مورد ایمنی راه صحبت می کنیم، از اهمیت توجه به زندگی انسان ها صحبت می کنیم.

مطالب مرتبط

آبان ۱۸, ۱۴۰۳

آیین نامه تاسیسات ایمنی راه نشریه ۵-۲۶۷


ادامه مطلب
آبان ۱۷, ۱۴۰۳

آیین نامه علایم ایمنی راه نشریه ۳-۲۶۷


ادامه مطلب
آیین نامه راه های ایران ۸۰۰
آبان ۱۵, ۱۴۰۳

آیین نامه راه های ایران ۸۰۰


ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

RSS Transport safety blog

  • The EU’s road safety situation in 2015
  • Safety Benefits of C-ITS
  • Third Global Status Report on Road Safety 2015 – China & India
  • Third Global Status Report on Road Safety 2015 – Iran & Thailand
تمامی حقوق سایت برای حمید مرادی محفوظ است.