ارزیابی ایمنی خودرو
چرا به سازمان های ارزیابی ایمنی خودرو نیاز داریم؟
همانطور که قبلا در مطلبی به طور مفصل به وضعیت ایمنی راه در جهان پرداختیم و همچنین گزارش سازمان ملل را در این زمینه منتشر کردیم، کشورها به دنبال راه حلهایی برای کاهش تصادفات در کشورهای خود هستند و سازمان سلامت جهانی به دنبال کاهش تلفات تصادفات رانندگی در همه کشورهای جهان است.
همچنین قبلا به بررسی ایمنی وسیله نقلیه و تاثیر آن بر تصادفات پرداخته ایم.
در برخی از کشورها، حداقلهایی برای ایمنی وسیله نقلیه در نظر گرفته شده است. این حداقل ها مربوط به راهکارهای فعال و غیرفعال وسیله نقلیه میشود. به طور مثال ترمزهای ABS، کمربند ایمنی، کیسه هوای محافظ و …
در برخی از کشورها به این حداقلها اکتفا نشده است و برای اطمینان از درست عمل کردن این راهکارهای ایمنی، تستهایی در موقعیتهای بسیار نزدیک به واقعیت از اتومبیل گرفته میشود.

کاهش هزینههای تولید میتواند به قیمت از دست رفتن ایمنی خودرو تمام شود. طراحان وسایل نقلیه خودروهای زیباتری طراحی میکنند و مهندسان موتورهای قوی تر و پر سرعت تری روانه بازار میکنند.
رقابت در زیبایی، قدرت و سرعت، هزینه های تولید را افزایش میدهد و تلاش برای کاهش هزینهها، میتواند با قربانی کردن ایمنی خودرو به نتیجه برسد. هزینههای خرید تجهیزات تستهای ایمنی و انجام آنها بر روی خودروها، بسیار بالاست.
پس از آنکه آمار تلفات سوانح رانندگی، رو به افزایش گذاشت، برخی از دولتها و سازمانهای بین المللی مرتبط با ایمنی به این فکر افتادند تا معیارها و تستهای فراگیری برای ارزیابی ایمنی خودرو ایجاد کنند. به چند طریق این معیارهای ایمنی میتواند ایمنی خودرو را بهبود بخشد:
کاهش هزینههای تست ایمنی
هزینههای خرید تجهیزات تستهای ایمنی بسیار بالاست.

قانونگذاری
قانونگذاران، قوانینی تدوین کنند تا خودروسازان مجبور به رعایت این معیارها شوند و تستهای مرتبط با ارزیابی ایمنی خودرو را انجام دهند. به طور مثال از فروش وسایل نقلیه ای که معیارهای ایمنی را ندارند یا در تستهای ایمنی نمره قابل قبولی کسب نکرده اند، جلوگیری شود.
آگاهی خریداران
اگر سطح ایمنی وسایل نقلیه به اطلاع خریداران برسد، این آگاهی میتواند بر خرید آنها تاثیر بگذارد. هیچ کس نمیخواهد به دلیل اشتباهی کوچک در حین رانندگی، تصادف کند، جراحات زیادی بر دارد یا جان خود را از دست بدهد. پس معیار جدیدی به معیارهای رقابت در بازار اضافه میشود و تقاضا برای خودروهایی که ایمن نیستند کاهش مییابد.
ایمنی عابر پیاده
ماجرا فقط به همین جا ختم نمیشود. شاید تصادف با عابر پیاده و کمتر صدمه دیدن عابر در صورت بروز تصادف، نه برای خودروساز و نه برای خریدار، آن مقدار اهمیت نداشته باشد. اما در سالهای اخیر سازمانهای ارزیابی کننده ایمنی خودرو، معیارهایی برای ایمنی وسیله نقلیه در برخورد با عابر پیاده در نظر گرفتند.
ما در مطالب بعدی به معرفی سازمانها و معیارهای ایمنی خودروها خواهیم پرداخت.
این مطلب یکی از درسهای دوره آموزشی ایمنی وسایل نقلیه است. مابقی درسها را در باکس نارنجی زیر دنبال کنید.
- ایمنی وسیله نقلیه و تاثیر آن در ایمنی سیستم حمل و نقل
- اثر ایمنی وسیله نقلیه بر تصادفات
- ارزیابی ایمنی خودرو
- ایمنی خودروی خودران -مقدمه
- گزارش : فواید به کار گیری سیستم های هوشمند حمل و نقل و سیستم های خودران
- سازمان های مرتبط با ایمنی خودرو
وبینارهای ایمنی خودرو
گزارش های ایمنی خودرو