ایمنی خودروی خودران -مقدمه
یک تصادف ساده
در بعد از ظهر یک روز آفتابی، یک وسیله نقلیه سواری برقی، یعنی خودروی سدان مدل S شرکت تسلا با یک تریلر تصادف کرد و راننده کشته شد. این یک تصادف مانند همه تصادف های فوتی در ایالات متحده آمریکا بود. در ایالات متحده آمریکا سالیانه ۳۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند. اما یک تفاوت عمده وجود داشت. خودرویی که باعث مرگ راننده شده بود، در حالت خودران بود. در این مطالب به ایمنی خودروی خودران میپردازیم.
حسگرهای اتومبیل، به دلیل تابش نور مستقیم خورشید، قادر به شناسایی تریلر که قصد داشت وارد یک فرعی شود، نشدند و واضح است که ترمزها هنگامی عمل می کنند که حسگرها متوجه مانعی برای ادامه مسیر شوند.
راننده خودش صاحب یک شرکت مشاوره تکنولوژی بوده و قبل از تصادف ویدیوهای مختلفی از کار با خودروی تسلا بر روی یوتیوب منتشر کرده است و سیستم خودران تسلا را حیرت آور توصیف می کند. داستان کامل این تصادف را می توانید در نیویورک تایمز بخوایند.
این تصادف با سیستم خودران که منجر به فوت راننده شد، بحث ها در مورد ایمنی سیستم های خودران تسلا و البته همه خودروهای خودران را برانگیخت.
خودروی خودران
خودروی خودران به خودرویی گفته می شود که برای رفتن از یک مکان به مکان دیگر، نیاز به راننده (انسان) ندارد. قبلا در درس مدل فعالیت رانندگی، به پیچیدگی های فعالیت رانندگی اشاره کردیم.
تاکنون شرکت های زیادی اعلام آمادگی کرده اند که خودروهای کاملا خودران طراحی و به بازار عرضه کنند. جنرال موتورز، تویوتا و اوبر به طور مشترک، اپل و بی ام دبلیو برای تولید خودروهای خودران سرمایه گذاری کرده اند.
شرکت بزرگ و البته استارت آپی تسلا و شرکت تکنولوژیک گوگل زودتر دست به کار شده اند. در این میان شرکت تسلا خودروهای نیمه خودران خود را به بازار عرضه کرده است که یک فقره تصادفی که در اول درس اشاره شد، مربوط به همین نوع خودرو بوده است.

ما بعدا در رابطه با ایمنی در حوزه تکنولوژی و نقش عوامل انسانی مفصل صحبت خواهیم کرد. این عکس مربوط به رتبه ای است که خودرو تسلا در آزمایشات ایمنی خودرو کسب کرده است.
بخشی از این ادعا هم به پیشرفت قابل توجه هوش مصنوعی بر می گردد. برخی از محققان می گویند حضور هوش مصنوعی در جنبه های بسیار پیچیده زندگی انسان در آینده نه چندان دور اجتناب ناپذیر است. هوش مصنوعی قابلیت یادگیری از تجربیات گذشته را دارد و می تواند در موقعیت های جدید بر اساس یادگیری خود تصمیم گیری کند.
خودروهای باری و مسافری
ماجرا فقط به خودروهای سواری محدود نمی شود. شرکت ها به دنبال اتوماتیک کردن فعالیت رانندگی در وسایل نقلیه سنگین، باری و حمل و نقل عمومی هستند.
این سیستم ها هم برای کسانی که شرکت های حمل و نقل بین المللی گسترده دارند، می تواند خبر خوبی باشد و با حذف راننده از این شرکت ها، سود بیشتری نصیب آن ها خواهد کرد. اما عواقب وقوع تصادف بر اثر خطای سیستم، در این وسایل نقلیه مرگبار تر از وسایل نقلیه سواری خواهد بود.
ما در مورد ایمنی خودروی خودران مطالبی را برای شما آماده خواهیم کرد تا با چالش هایی که این خودروها با خود به مبحث ایمنی حمل و نقل وارد خواهند کرد، آشنا شوید.
این مطلب یکی از درس های دوره آموزشی ایمنی وسایل نقلیه است. مابقی درس ها را در باکس نارنجی زیر دنبال کنید.
- ایمنی وسیله نقلیه و تاثیر آن در ایمنی سیستم حمل و نقل
- اثر ایمنی وسیله نقلیه بر تصادفات
- ارزیابی ایمنی خودرو
- ایمنی خودروی خودران -مقدمه
- گزارش : فواید به کار گیری سیستم های هوشمند حمل و نقل و سیستم های خودران
- سازمان های مرتبط با ایمنی خودرو
وبینارهای ایمنی خودرو
گزارش های ایمنی خودرو
اخبار ایمنی خودرو
- ایمنی خودرو و پرفروش های خودرو در هفت ماهه اول ۹۶
- کاهش دخالت نیروی انسانی در مراکز معاینه فنی
- کودکان و صندلی ایمنی آنان درخودرو
- قانون جدید جلب رضایت مصرفکنندگان در صنعت خودرو
- اولین انعقاد قرارداد بینالمللی خودرویی
- پیشبینی از آینده تولید خودرو
- معاینه فنی خودروها و حمل و نقل عمومی و در کمیسیون ایمنی راه