logo961201logo961201logo961201logo961201
  • خانه
  • دوره‌های آموزشی
    • ایمنی راه مقدماتی
    • مدیریت ایمنی راه
    • مدیریت ایمنی معابر شهری
    • بازرسی ایمنی راه
    • ایمنی وسیله نقلیه
  • آمارتصادفات
    • آمار سالانه
    • آمار تصادفات برون شهری
    • آمار تصادفات درون شهری
  • کتابخانه ایمنی
    • دستورالعمل‌ها و قوانین داخلی
    • آیین‌نامه‌های خارجی
    • گزارشات داخلی ایمنی راه
    • گزارشات بین‌المللی ایمنی راه
  • ایمنی راه‌و زندگی
  • درباره‌ما
  • تماس‌باما
  • مرجع‌علمی
✕

بررسی دقیق تر ماتریس هادون

مهر ۲, ۱۳۹۵

در دوره ایمنی مقدماتی راه، یادآور شدیم که آقای هادون نیم قرن قبل تر، توانست با ارایه یک ماتریس ارزشمند ابعاد مختلف سیستم حمل و نقل را که در ایمنی راه دخیل هستند مشخص کند. برای اینکه این درس را بهتر با هم پیش ببریم، پیشنهاد می کنیم که درس مقدمه ای بر ماتریس هادون را قبل از خواندن ادامه درس، مطالعه کنید. در حقیقت آقای هادون پیشرو در استفاده از تئوری سیستم ها در ایمنی راه بود.

این تئوری در دهه‌ی ۱۹۵۰ شکل گرفته و در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی استفاده شد. گزاره اصلی تئوری سیستم‌ ها این است که سوانح نتیجه عدم تطبیق در روابط بین اجزای سیستم‌های پیچیده ‌است. بر اساس این تئوری، برای عملکرد موفق راه، نمی‌توان هیچ یک از اجزای سیستم حمل‌ونقل را مهم‌تر از اجزا‌ی دیگر در نظر گرفت. به طور مثال انسان‌ها خطا می کنند، اما چرا انسان‌ها خطا می‌کنند؟ پاسخ به این پرسش اینگونه داده می‌شود که خطای انسانی به این دلیل رخ می‌دهد که سیستم به خوبی مطابق با قابلیت‌های انسان طراحی نشده ‌است.

تئوری سیستم‌‌ها به دنبال یافتن راه‌حلی برای کاهش تصادفات با استفاده از اصلاح اجزای سیستم حمل‌ونقل است. مهندسی راه و ایمنی وسیله نقلیه، در این تئوری اهمیت بسیار دارند. به عنوان یک تئوری برای جلوگیری از تصادفات، تئوری سیستم ها بسیار موفق‌تر از دیگر تئوری‌ها عمل کرده‌ است. بهبود در سیستم راه، کنترل ترافیک و طراحی وسایل نقلیه، به طور قابل توجهی، نرخ تصادفات را در کشورهای غربی کاهش داد.

تئوری سیستم‌ ها

این نوع مدیریت ایمنی راه با رویکرد سیستمی برای انتخاب راهکارها و پیچیدگی ارتباط عوامل که بر ایجاد تلفات تاثیر می­گذارد، متمرکز بود و موجب یک تغییر بزرگ در تجربیات ایمنی راه شد که چندین دهه به طول انجامید. در دو دهه اخیر معلوم شد که تئوری سیستم‌ها نیز راه ‌حل کامل و قانع‌کننده‌ای برای جلوگیری از تصادفات نیست.

تئوری سیستم‌ ها

برای مدیریت ایمنی راه به صورت کارآمد و موثر نیاز به یک مدل کامل تر احساس شد. مدلی که نشان دهنده ابعاد تازه ای از علل ناکامی مدیریت ایمنی راه در کشورهای با درآمد متوسط و کم باشد.

در این راستا سازمان های جهانی مانند سازمان ملل و بانک جهانی برای یافتن مدلی موثر دست به کار شدند.

  • دوره آشنایی با مدیریت ایمنی راه
  • مقدمه ای بر وضعیت ایمنی راه در جهان
  • بررسی دقیق تر ماتریس هادون
  • بانک جهانی و سیستم مدیریت ایمنی راه
  • رویکرد سیستم ایمن – تولید کنندگان و مشتریان ایمنی راه
  • چشم انداز صفر کشور سوئد- مطالعه موردی
Share
حمید مرادی
حمید مرادی
کارشناس ارشد راه و ترابری / وقتی در مورد ایمنی راه صحبت می کنیم، از اهمیت توجه به زندگی انسان ها صحبت می کنیم.

مطالب مرتبط

چشم انداز صفر کشور سوئد
مهر ۱۵, ۱۳۹۵

چشم انداز صفر کشور سوئد- مطالعه موردی


ادامه مطلب
مهر ۱۴, ۱۳۹۵

رویکرد سیستم ایمن – تولید کنندگان و مشتریان ایمنی راه


ادامه مطلب
سیستم مدیریت ایمنی راه بانک جهانی
مهر ۴, ۱۳۹۵

بانک جهانی و سیستم مدیریت ایمنی راه


ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

RSS Transport safety blog

  • The EU’s road safety situation in 2015
  • Safety Benefits of C-ITS
  • Third Global Status Report on Road Safety 2015 – China & India
  • Third Global Status Report on Road Safety 2015 – Iran & Thailand
تمامی حقوق سایت برای حمید مرادی محفوظ است.