برنامه چین برای ایمنی راه
چین به دلیل وسعت خود، طول راه های فراوان و جمعیت زیادی که در خود جای داده است، تعداد وسایل نقلیه در آن رو به رشد است. تعداد کشته های زیادی را به جامعه بشریت تقدیم می کند. تجربیات چین در زمینه ایمنی راه ها که نسبتا موفق عمل کرده است، در فایل پیوست آمده است.
بیشتر قربانیان تصادفات جاده ای از کاربران آسیب پذیر راه هستند. این کاربران شامل عابران پیاده، دوچرخه سواران و موتورسواران می شوند و ۷۱ درصد کل قربانیان تصادفات جاده ای در چین را تشکیل می دهند.
این سهم بسیار بیشتر از سهم کاربران آسیب پذیر در آمریکا (۲۴ درصد) و سوید (۳۴ درصد) است. به دلیل مالکیت پایین خودرو شخصی و تعداد بالای استفاده کنندگان از وسایل نقلیه دوچرخ، این تفاوت محسوس است.
در ژاپن تعداد قربانیان کاربران آسیب پذیر راه ۶۶ درصد کل قربانیان در سال ۲۰۰۸ بوده که نشان دهنده ویژگی عمومی حمل و نقل در کشورهای آسیای شرقی است، خصوصا در کشورهایی که وسایل نقلیه دوچرخ به صورت گسترده استفاده می شود اما راه ها برای جداسازی حمل و نقل موتوری و کاربران آسیب پذیر طراحی نشده است و تسهیلاتی مانند مسیر جداگانه پیاده روی، مسیرهای دوچرخه و یا محل عبور ایمن از تقاطع ها بسیار محدود است.
برنامه چین برای بهبود ایمنی راه می تواند شامل موارد زیر باشد:
- بهره گیری از توان سازمانی
- برنامه ریزی استراتژیک و هدف گذاری
- جمع آوری داده و به اشتراک گذاری
- راهکارهای ایمنی پیشگیرانه و غیرفعال برای وسایل نقلیه
- آموزش و اعمال قانون با پشتیبانی سیستم ایمن حمل و نقل
- ایجاد زیرساخت های سیستم ایمن حمل و نقل
- استفاده از حمل و نقل هوشمند برای پشتیبانی
این فایل را می توانید از اینجا دانلود کنید.
منبع : بانک توسعه آسیایی
دیگر گزارش های بین المللی
- گزارش سالانه فروم بین المللی حمل و نقل
- گزارش تصادفات اسکاتلند ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰
- گزارش جدید بهداشت جهانی در مورد ایمنی راه ۲۰۲۳
- گزارش وضعیت جهانی ایمنی راه ۲۰۱۸
- گزارش : بررسی روند ایمنی راه اتحادیه اروپا
- نقشه راه Euro NCAP تا سال ۲۰۲۵
- رتبه بندی ایمنی راه کشورهای اروپایی
- وضعیت جهانی ایمنی راه – گزارش سازمان بهداشت جهانی
- گزارش جدید بنیاد FIA- سرمایه گذاری ایمنی راه
- تغییر پارادایم به سمت سیستم ایمن
- چشم انداز جهانی مشکل تصادفات جاده ای – شاخص DALY