عوامل موثر در بروز سوانح رانندگی
تعداد افراد کشته شده یا مجروح شده در تصادفات ترافیکی معمولا به سه عامل بستگی دارد: در معرض قرار گرفتن، نرخ تصادفات و شدت تصادفات.
در معرض قرار گرفتن: این عامل نشان دهنده مقدار فعالیتی است که منجر به تصادف می شود. هر یک از فعالیت های انسان، منجر می شود که انسان در معرض خطر تصادف قرار گیرد. اما تا آنجایی که به تصادفات ترافیکی مربوط می شود، منظور از میزان فعالیت، میزان سفر یعنی تعداد نفر کیلومتر سفر انجام شده است. برخلاف ظاهر ساده این تعریف ( میزان سفر)، محاسبه در معرض قرار گرفتن به صورت تئوری بسیار مشکل است.
راه های زیادی برای اینکه فرد بتواند سفر کند وجود دارد: به عنوان عابر پیاده، با دوچرخه، با رانندگی یک وسیله نقلیه، با سوار شدن اتوبوس و غیره. همه این روش ها، در یک سطح در معرض خطر تصادف قرار ندارند. بنابراین، نوع در معرض خطر قرار گرفتن بر تعداد افراد کشته شده یا آسیب دیده در تصادفات ترافیکی تاثیر می گذارد. به علاوه، احتمالا خطر هر یک از این کاربران راه، مستقل از ترکیب دیگر وسایل نقلیه موجود در سیستم حمل و نقل نخواهد بود. به عنوان مثال، خطر تصادف هر عابر پیاده معملا کمتر یا بیشتر از سهم عابران پیاده از کل جریان ترافیک است. بنابراین، سهم نسبی وسایل نقلیه در ترافیک ممکن است بر سطح کلی خطر در جربان ترافیک تاثیرگذار باشد.
نرخ تصادفات: این عامل نشان دهنده خطر تصادف هر واحد (وسیله نقلیه یا فرد) است که در معرض تصادف قرار گرفته است و به عنوان شاخص احتمال وقوع تصادف استفاده می شود. اگرچه نرخ تصادف برابر با تخمین احتمال نیست اما یک شاخص مفید است زیرا به صورت تئوری، احتمال وقوع تصادف با نرخ تصادفات متناسب است. نرخ بالاتر تصادفات، نشان دهنده احتمال بالاتر وقوع تصادف در یک سفر با طول مشخص است.
در بعضی مواقع، خطر تصادف و سطح خطر با نرخ تصادف برای توضیح یک مفهوم به کار می روند. به صورت ایده آل، معیار در معرض قرار گرفتن، باید طوری تعریف شود تا نرخ تصادف و در معرض قرار گرفتن مستقل باشند. این نوع معیار هنوز تعریف نشده است.
احتمال وقوع تصادف توسط تعداد زیادی از عوامل خطر مربوط به اجزای سیستم حمل ونقل تحت تاثیر قرار می گیرد مانند زیرساخت و وسایل کنترل ترافیک، وسایل نقلیه و کاربران راه. عامل خطر برای وقوع تصادف، هر عاملی است که احتمال وقوع تصادف را افزایش می دهد. به عبارت دیگر، عوامل خطر به صورت آماری با احتمال تصادف ارتباط دارند اما همه عوامل خطر نمی توانند به عنوان دلیل تصادف بیان شوند.
شدت تصادف: این عامل به پیامدهای تصادفات مانند آسیب های وارده به افراد یا خودرو و اشیا تعریف شود. شدت پیامدهای یک تصادف، در تئوری یک متغیر پیوسته است که از کوچکترین تماس بین وسایل نقلیه تا فجایعی با چندین کشته را شامل میشود. در عمل، مقیاس های ساده ای وجود دارد که با مقادیر گسسته مشخص شده اند تا شدت تصادف یا جراحت را بیان کنند. به عنوان مثال، آمار رسمی تصادفات در بسیاری از کشورها، تصادفات را با یک مقیاس ساده طبقه بندی می کنند: تصادفات فوتی، تصادفات جرحی جدی، تصادفات جرحی ساده و تصادفات خسارتی. این تقسیم بندی بین کشورها قابل مقایسه نیست. پیامدهای یک تصادف به صورت آسیب به افراد یا اشیا تحت تاثیر عوامل بسیار زیادی قرار دارد که به اجزای سیستم حمل و نقل مرتبط است.
به طور کلی به چهار روش می توان تعداد افراد کشته شده یا آسیب دیده در تصادفات را کاهش داد:
۱- با کاهش در معرض خطر تصادف قرار گرفتن توسط کاهش مقدار تصادفات
۲- با تغییر وسیله سفر به وسیله نقلیه¬ای که سطح خطر کمتری دارد.
۳- با کاهش نرخ تصادفات برای مقدار مشخصی از سفر
۴- با کاهش شدت تصادفات با حفاظت از افراد در مقابل آسیب ها
منبع : راهنمای معیارهای ایمنی راه
1 Comment
سلام من دارم روی موضوع ایمنی ترافیک تحقیق میکنم.و عامل موثر راه رو میخوام برایمنی ترافیک بررسی کنم اما مقاله های مرتبط رو پیدا نمیکنم امکانش هست برام یک یا دو مقاله ارسال کنید؟