logo961201logo961201logo961201logo961201
  • خانه
  • دوره‌های آموزشی
    • ایمنی راه مقدماتی
    • مدیریت ایمنی راه
    • مدیریت ایمنی معابر شهری
    • بازرسی ایمنی راه
    • ایمنی وسیله نقلیه
  • آمارتصادفات
    • آمار سالانه
    • آمار تصادفات برون شهری
    • آمار تصادفات درون شهری
  • کتابخانه ایمنی
    • دستورالعمل‌ها و قوانین داخلی
    • آیین‌نامه‌های خارجی
    • گزارشات داخلی ایمنی راه
    • گزارشات بین‌المللی ایمنی راه
  • ایمنی راه‌و زندگی
  • درباره‌ما
  • تماس‌باما
  • مرجع‌علمی
✕

درس هشت– ویژگی ها و محدودیت های راننده – جا به جایی در عمق

شهریور ۲۳, ۱۳۹۵

در درس ششم به دو مولفه  حدت بینایی و حساسیت کنتراست و در درس هفتم به مولفه دید پیرامونی پرداختیم. در این درس به یکی دیگر  از مولفه های دید به نام جا به جایی در عمق می پردازیم.

جا به جایی در عمق ( Movement in Depth):

همانطور که در درس های قبل گفتیم، مولفه جابه جایی در عمق مربوط به دید عبارت است از:

توانایی تخمین سرعت وسایل نقلیه دیگر از طریق نرخ تغییر زاویه دیدی که وسیله نقلیه در چشم ایجاد می کند.

موقعیت های متعددی در رانندگی وجود دارد که راننده نیاز به تخمین جابه جایی وسایل نقلیه بر اساس نرخ تغییر زاویه دید ایجاد شده دارد. این موقعیت ها شامل :

  • تعقیب ایمن یک وسیله نقلیه در ترافیک،
  • انتخاب فاصله ایمن در یک مسیر دو طرفه با کنترل توقف و
  • سبقت از دیگر وسایل نقلیه در مسیرهایی که وسایل نقلیه از روبرو می آیند و خطری برای سبقت وجود ندارد.

نشانه ای که رانندگان برای تخمین سرعت نزدیک شدنشان به دیگر وسیله نقلیه مورد استفاده قرار می دهند، نرخ تغییر در اندازه تصویر است. شکل زیر نشان دهنده تغییر نسبی اندازه تصویر در فواصل متفاوت از ببینده است.

l8p1

رانندگان از تغییر مشاهده شده در اندازه وسیله نقلیه که توسط نرخ تغییر در زاویه دید اشغال شده توسط وسیله نقلیه محاسبه می شود، سرعت وسیله نقلیه را تخمین می زنند.

همچنین رانندگان به دلیل کوچک بودن مقدار تغییرات در اندازه وسیله نقلیه در هر ثانیه، از تشخیص سرعت وسایل نقلیه در فاصله دور ناتوانند.

این مساله در موقعیت  سبقت گیری در جاده های دو طرفه که راننده باید به سرعت وسایل نقلیه که از روبرو می آیند، حساس باشند، بسیار مهم است.

l8p2

در موقعیت های سبقت گیری، رانندگان درحالی که سرعت وسایل نقلیه ای که از روبرو می آیند، بسیار زیاد است، فواصل زمانی نامناسبی را برای سبقت انتخاب می کنند و در حالی که سرعت وسایل نقلیه ای که از روبرو می آیند کم است، فواصل زمانی مناسب را انتخاب نمی کنند.

محدودیت ها در دریافت سرعت نزدیک شدن ممکن است منجر به افزایش پتانسیل تصادفات جلو به عقب در مسیرهایی شود که رانندگان در آن با سرعت بالا حرکت می کنند و به یک وسیله نقلیه ای که ایستاده است یا به آرامی حرکت می کند، می رسند و فاصله توقف مورد نیاز را اشتباه تخمین می زنند.

این خطر ممکن است هنگامی که راننده انتظار این موقعیت را ندارد، دو چندان شود.

مثال

یک مثال برای آن، یک جاده دو طرفه برون شهری است که راننده ای با قصد گردش به چپ، نیاز به ایستادن در مسیر برای یک فاصله مناسب در ترافیک وسایل نقلیه با جهت حرکت مخالف است.

راننده ای که در جهت موافق حرکت می کند، ممکن است وسیله نقلیه ایستاده را نبیند. در این شرایط، استفاده از چراغ های راهنما یا دیده شدن چراغ های ترمز، برای تعیین اینکه وسیله نقلیه ایستاده یا منتظر برای گردش است، الزامی است.

جا به جایی در عمق

مولفه جا به جایی در عمق ، برای دید راننده از اهمیت زیادی برخودار است.

منبع: Highway Safety Manual 

سازندگان خودروها هم سعی کرده اند که با نصب چراغ ها و سیستم های هشدار دهنده متفاوت بر روی وسیله نقلیه، تا حدی مشکل تشخیص سرعت دیگر وسایل نقلیه را حل کنند. آیا می توانید برخی از این تکنولوژی ها را نام ببرید؟

  • دوره آنلاین آموزشی ایمنی راه و حمل و نقل جاده ای
  • مثالی برای شروع دوره آموزشی ایمنی راه
  • درس یک – نقش انسان در بروز سوانح رانندگی
  • درس دو – مقدمه ای بر ماتریس هادون
  • درس سه – مدل فعالیت رانندگی
  • درس چهار- ویژگی ها و محدودیت های راننده – پردازش اطلاعات
  • درس پنج – ویژگی ها و محدودیت های راننده – انتظارات راننده
  • درس شش – ویژگی ها و محدودیت های راننده – دید (۱)
  • درس هفت – ویژگی ها و محدودیت های راننده – دید پیرامونی
  • درس هشت– ویژگی ها و محدودیت های راننده – جا به جایی در عمق
  • درس نه – ویژگی ها و محدودیت های راننده – جستجوی دیداری
  • درس ده – ویژگی ها و محدودیت های راننده – زمان دریافت- واکنش
  • توسعه پایدار و ایمنی راه
  • دهه اقدام ایمنی راه
Share
حمید مرادی
حمید مرادی
کارشناس ارشد راه و ترابری / وقتی در مورد ایمنی راه صحبت می کنیم، از اهمیت توجه به زندگی انسان ها صحبت می کنیم.

مطالب مرتبط

آذر ۲۵, ۱۴۰۳

دهه اقدام ایمنی راه


ادامه مطلب
آذر ۸, ۱۴۰۳

توسعه پایدار و ایمنی راه


ادامه مطلب
شهریور ۲۴, ۱۳۹۵

درس ده – ویژگی ها و محدودیت های راننده – زمان دریافت- واکنش


ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

RSS Transport safety blog

  • The EU’s road safety situation in 2015
  • Safety Benefits of C-ITS
  • Third Global Status Report on Road Safety 2015 – China & India
  • Third Global Status Report on Road Safety 2015 – Iran & Thailand
تمامی حقوق سایت برای حمید مرادی محفوظ است.