logo961201logo961201logo961201logo961201
  • خانه
  • دوره‌های آموزشی
    • ایمنی راه مقدماتی
    • مدیریت ایمنی راه
    • مدیریت ایمنی معابر شهری
    • بازرسی ایمنی راه
    • ایمنی وسیله نقلیه
  • آمارتصادفات
    • آمار سالانه
    • آمار تصادفات برون شهری
    • آمار تصادفات درون شهری
  • کتابخانه ایمنی
    • دستورالعمل‌ها و قوانین داخلی
    • آیین‌نامه‌های خارجی
    • گزارشات داخلی ایمنی راه
    • گزارشات بین‌المللی ایمنی راه
  • ایمنی راه‌و زندگی
  • درباره‌ما
  • تماس‌باما
  • مرجع‌علمی
✕

مقدمه ای بر وضعیت ایمنی راه در جهان

شهریور ۳۱, ۱۳۹۵

در این درس به وضعیت ایمنی راه در جهان خواهیم پرداخت. برای آنکه بتوانیم ذهنیت مناسبی در مورد ایمنی راه داشته باشیم، ابتدا اطلاعاتی کلی در مورد آن بدانیم.

افراد برای تردد در شهرها، روستاها و رفتن از یک نقطه کشور به نقطه ای دیگر، مجبور به استفاده از وسایل نقلیه هستند. به نظر می رسد که وسایل نقلیه موتوری، حمل  و نقل بار و مسافر را در سراسر جهان راحت تر کرده اند.

در کشورهای با درآمد متوسط، مالکیت و استفاده از حداقل یک اتومبیل در هر خانواده مساله ای عادی شده است. در کشورهای کم درآمد هم تعداد وسایل نقلیه به ازای هر خانواده در حال افزایش است.

معمولا بخشی از فضای هر خانه به پارکینگ اتومبیل اختصاص دارد. جاده های بین شهری، خیابان ها، کوچه ها و رمپ های پارکینگ های اختصاصی برای تردد وسایل نقلیه طراحی و ساخته می شوند.

ایمنی راه در جهان

استفاده از وسایل نقلیه اقتصاد شهری و روستایی را تحت تاثیر قرار داده است و ظرفیت انتقال بار و مسافر از طریق زمین به مسافت های دور، افزایش یافته است. فاصله مکانی محل کار و زندگی افزایش یافته است و انواع مدل های اتومبیل شخصی و وسایل نقلیه عمومی با استفاده از جاده ها و خیابان ها، مسافران و بار را جابه جا می کنند.

این قسمت از ماجرا، خوب است اما بخش بد یا نه چندان خوشایند استفاده از وسایل نقلیه، تعداد زیاد کشته ها و مجروحان در تصادفات این وسایل است. امکان حرکت با سرعت بالا و جرم زیاد وسیله نقلیه، در صورت بروز تصادف، صدمات جبران ناپذیری به بدن انسان وارد می کند. انرژی جنبشی ناشی از برخورد مستقیم وسیله نقلیه به بدن انسان یا برخورد دو وسیله نقلیه، از ظرفیت تحمل بدن انسان خارج است.

ایمنی راه در جهان

ایمنی راه‌ یک معضل جهانی است که زندگی بشر را مخصوصا در کشورهای با درآمد کم و متوسط تحت تاثیر قرار داده‌است. سالانه بیش از یک میلیون نفر جان خود را در سوانح رانندگی در سراسر جهان از دست می‌دهند. تصادفات در جاده‌ها رخ می‌دهند اما دامنه تاثیر آن‌ها علاوه بر سیستم حمل‌ونقل، از سلامت تا اقتصاد جامعه را در بر می­گیرد. طی نیم قرن گذشته تلاش‌های بسیاری برای پیشگیری از وقوع تصادفات صورت گرفته‌است، اما به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها حداقل در کشورهای با درآمد کم و متوسط کافی نبوده است.

ایمنی راه در جهان

آمار‌ها نشان‌دهنده آن است که کشورهای با درآمد کم و متوسط راه طولانی برای کاهش تعداد کشته‌های تصادفات دارند، اما تجربه کشورهای موفق در زمینه ایمنی، با وجود درصد بالای وسایل نقلیه، این واقعیت را بیان می‌کند که تلفات تصادفات رانندگی با وجود افزایش تعداد وسایل نقلیه قابل کنترل است.

ایمنی راه در جهان

ایران در گروه کشورهای با درآمد متوسط قرار دارد و طی یک دهه گذشته با وجود افزایش قابل توجه وسایل نقلیه‌ی ثبت شده، تلفات ناشی از سوانح رانندگی کاهش داشته‌است. اما به طور کل تلفات تصادفات در جهان رو به افزایش است.

آمارها نشان می دهد که هنوز ایمنی راه در قرن بیست و یکم یک مشکل انسانی در سطح بین المللی است و کشور ما از این قاعده مستثنی نیست. در درس بعد به حلقه گم شده در ماتریس آقای هادون می پردازیم تا نقاط ضعف این رویکرد سیستمی به ایمنی راه را بهتر بشناسیم. به عبارت دیگر به این مساله می پردازیم چرا ماتریس هادون به تنهایی نتوانسته گره از مشکلات ایمنی راه باز کند؟

  • دوره آشنایی با مدیریت ایمنی راه
  • مقدمه ای بر وضعیت ایمنی راه در جهان
  • بررسی دقیق تر ماتریس هادون
  • بانک جهانی و سیستم مدیریت ایمنی راه
  • رویکرد سیستم ایمن – تولید کنندگان و مشتریان ایمنی راه
  • چشم انداز صفر کشور سوئد- مطالعه موردی
Share
حمید مرادی
حمید مرادی
کارشناس ارشد راه و ترابری / وقتی در مورد ایمنی راه صحبت می کنیم، از اهمیت توجه به زندگی انسان ها صحبت می کنیم.

مطالب مرتبط

چشم انداز صفر کشور سوئد
مهر ۱۵, ۱۳۹۵

چشم انداز صفر کشور سوئد- مطالعه موردی


ادامه مطلب
مهر ۱۴, ۱۳۹۵

رویکرد سیستم ایمن – تولید کنندگان و مشتریان ایمنی راه


ادامه مطلب
سیستم مدیریت ایمنی راه بانک جهانی
مهر ۴, ۱۳۹۵

بانک جهانی و سیستم مدیریت ایمنی راه


ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

RSS Transport safety blog

  • The EU’s road safety situation in 2015
  • Safety Benefits of C-ITS
  • Third Global Status Report on Road Safety 2015 – China & India
  • Third Global Status Report on Road Safety 2015 – Iran & Thailand
تمامی حقوق سایت برای حمید مرادی محفوظ است.