logo961201logo961201logo961201logo961201
  • خانه
  • دوره‌های آموزشی
    • ایمنی راه مقدماتی
    • مدیریت ایمنی راه
    • مدیریت ایمنی معابر شهری
    • بازرسی ایمنی راه
    • ایمنی وسیله نقلیه
  • آمارتصادفات
    • آمار سالانه
    • آمار تصادفات برون شهری
    • آمار تصادفات درون شهری
  • کتابخانه ایمنی
    • دستورالعمل‌ها و قوانین داخلی
    • آیین‌نامه‌های خارجی
    • گزارشات داخلی ایمنی راه
    • گزارشات بین‌المللی ایمنی راه
  • ایمنی راه‌و زندگی
  • درباره‌ما
  • تماس‌باما
  • مرجع‌علمی
✕

کودکان و صندلی ایمنی آنان درخودرو

شهریور ۹, ۱۳۹۴
e86b96bd8956991d2f4bcba0d25ee758

امیررشیدمهرآبادی: امروزه با توجه به گسترش جوامع شهری و افزایش نقش اتومبیل در سفرهای درون و برون‌شهری، بحث ایمنی سرنشینان خودروها نیز بیشتر از گذشته مورد توجه قرارگرفته‌است.
کودکان سرنشینان نحیف و آسیب‌پذیرتر خودروها هستند که برای محافظت از آنها ‌باید تمهیدات ویژه‌ای اندیشید. یکی از وسایل محافظت از کودکان در برابر حوادث رانندگی «صندلی‌ایمنی‌کودک» است که نقش غیرقابل انکاری در حفاظت از کودکان برعهده دارد. در جوامع پیشرفته تحقیقات گسترده و دامنه‌داری درباره این وسیله صورت گرفته‌است؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر صندلی‌های ایمنی کودک را به سه گروه عمده صندلی نوزادان، صندلی کودکان و صندلی حامی تقسیم‌بندی می‌کنند که هر یک انواع متفاوتی دارند و برای گروه‌های مختلف سنی و وزنی کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرند.انواع مختلف صندلی کودک نسبت به صندلی خودرو دارای پیچیدگی‌های خاصی است که دقت و توجه بیشتری را از زمان طراحی تا تولید و در نهایت توزیع طلب می‌کند؛ زیرا علاوه‌بر جنبه‌‌ ایمنی، از نظر شکل ظاهری و راحتی نیز باید به‌گونه‌ای باشد که کودک کمتر در آن احساس خستگی کند.صندلی نوزاد برای کودکان کمتر از یک‌سال یا وزن کمتر از ۹‌کیلوگرم استفاده می‌شود. از آنجا که این‌ کودکان ستون فقراتی به شدت آسیب‌پذیر دارند، برای دستیابی به ایمنی بیشتر و جلوگیری از حرکت ناگهانی در ناحیه ستون فقرات آنها، صندلی نوزادان را به‌صورت رو به عقب در خودرو نصب می‌کنند.  صندلی کودک که خود دارای گروه‌های متفاوتی برحسب قد یا وزن کودک است، برای کودکان با سن بیش از یکسال و وزن بیشتر از ۹ کیلوگرم (و تا حدود ۱۸ کیلو‌گرم) مناسب است. طریقه نصب آن با توجه به جثه و وزن کودکی که در آن قرار می‌گیرد، متفاوت است.باید به‌خاطر داشت که همواره بهترین محل استقرار کودکان تا ۱۲ سالگی با وزن ۲۷ کیلوگرم، صندلی عقب خودروست؛ به‌خصوص زمانی که کیسه‌هوای خودرو در حالت فعال قرار دارد؛ اما اگر قرار به استقراaر صندلی ایمنی کودک در صندلی جلو خودروی مجهز به کیسه هواست باید به توصیه‌های تولید‌کننده خودرو در این خصوص توجه کرد.

در جوامع پیشرفته استفاده از صندلی کودک به عنوان یک اصل پذیرفته شده است؛ به‌طوری‌که در بعضی از کشورها استفاده از آن اجباری است؛ ولی متاسفانه در کشور ما کاربرد آن به دلایل مختلف عمومیت نیافته است. در بررسی علل استفاده نکردن از آن در بین خانواده‌های ایرانی نقش دو عامل بیش از سایر موارد مشهود است.
اول دلیل فرهنگی که در کشور ما متاسفانه کمتر به مباحث ایمنی و فرهنگ رعایت آن پرداخته شده‌ و به‌رغم سابقه نسبتا طولانی ورود خودرو به ایران هنوز فرهنگ استفاده صحیح و مناسب از آن در بین مردم رواج نیافته‌است و به‌همین دلیل فرهنگ و تمایل به استفاده از صندلی ایمنی‌کودک نیز در بین اکثر مردم وجود ندارد و این وسیله ایمنی کاملا مهجور مانده؛ به‌طوری‌که بیشتر افراد جامعه نه تنها اطلاع کاملی از نحوه صحیح استفاده از آن ندارند، بلکه انواع آن را نیز نمی‌شناسند و حتی گاه دیده می‌شود که افراد از این وسیله به صورت غیراستاندارد استفاده می‌کنند.
علت دوم قیمت است.قیمت انواع صندلی ایمنی‌کودک در سطح جامعه نسبتا بالاست و دیدی لوکس و تجملاتی به این وسیله وجوددارد.به‌طوری که صندلی‌ ایمنی‌کودک در اکثر فروشگاه‌های گران‌قیمت لوازم کودک وجود دارد و در مغازه‌های معمولی این صنف، صندلی ایمنی‌کودک کمتر دیده می‌شود.
اگر قصد خرید یک صندلی ایمنی را دارید، دقت کنید صندلی مذکور متناسب با سن، قد و جثه کودک باشد.اگر می‌خواهید از یک صندلی ایمنی دست دوم استفاده کنید، توجه داشته‌باشیدکه عمر صندلی نباید بیشتر از ۱۰سال باشد و صندلی نباید تصادفات سنگینی را پشت سر گذاشته باشد.

Baby in Car Seat


مطالعه دفترچه‌راهنمای صندلی ایمنی‌کودک را فراموش نکنید، زیرا هر تولیدکننده‌ای در راهنمای محصول خود نکاتی را درج می‌کند که ممکن است در زمان نصب یا استفاده از محصول برای شما و ایمنی کودک مهم باشد.
بهترین محل برای کودکان زیر ۱۲ سال، صندلی عقب خودروست؛ صندلی جلوی خودرویی که کیسه‌هوای سرنشین آن فعال است، به هیچ عنوان مکان مناسبی برای نوزادان نیست؛ به‌خصوص اگر صندلی ایمنی آنها در حالتی باشد که صورتشان رو به جلو قرار گیردبرای نوزادان و کودکان ریز‌جثه‌ای که وزن آنها کمتر از ۹کیلوگرم است، حتما از صندلی مخصوص نوزادان استفاده کنید؛ زیرا این صندلی‌ها به‌دلیل نوع طراحی علاوه‌بر ایجاد آرامش بیشتر، در هنگام تصادف نیز کمترین فشار ممکن را بر استخوان‌های نرم و غضروفی کودک وارد می‌کنند. کودکان سرهای سنگینی دارند که روی گردن‌های ضعیف و نحیف آنها قراردارد، ستون فقرات آنها نیز تنها توان حرکت حداکثر یک سانتی‌متری را به صورت ناگهانی دارد و در صورتی که حرکت بیش از این مقدار باشد، صدمات جبران ناپذیری به کودک وارد می‌شود. برای مقابله با هر حرکت ناگهانی ‌باید صندلی کودکان حداقل تا یک‌سالگی به سمت عقب خودرو (خلاف جهت نشستن سایر سرنشینان) نصب شود.در صورت نصب صندلی رو به عقب، چون کودک به صندلی تکیه داده‌است، در ترمزهای ناگهانی، ستون فقرات او کمترین حرکت ناگهانی و فشار را متحمل خواهد ‌شد و بنابراین آسیب کمتری به کودک وارد می‌شود. بهترین زاویه پشتی صندلی ایمنی نوزاد، در صورتی که صندلی‌اش رو به عقب نصب شود، زاویه ۴۵ درجه با سطح افق است. صندلی‌های مخصوص نوزادان تا زمانی که قد آنها حدود ۶۹ سانتی‌متر و وزنشان حدود ۹کیلوگرم است برای استفاده مناسبند.

منبع: دنیای اقتصاد


ایمنی وسیله نقلیه, صندلی کودک

دیگر اخبار خودرو

  • ایمنی خودرو و پرفروش های خودرو در هفت ماهه اول ۹۶
  • کاهش دخالت نیروی انسانی در مراکز معاینه فنی
  • کودکان و صندلی ایمنی آنان درخودرو
  • قانون جدید جلب رضایت مصرف‌کنندگان در صنعت خودرو
  • اولین انعقاد قرارداد بین‌المللی خودرویی
  • پیش‌بینی از آینده تولید خودرو
  • معاینه فنی خودروها و حمل و نقل عمومی و در کمیسیون ایمنی راه

دوره آموزشی ایمنی خودرو

  • سازمان های مرتبط با ایمنی خودرو
  • گزارش : فواید به کار گیری سیستم های هوشمند حمل و نقل و سیستم های خودران
  • ایمنی خودروی خودران -مقدمه
  • ارزیابی ایمنی خودرو
  • اثر ایمنی وسیله نقلیه بر تصادفات
  • ایمنی وسیله نقلیه و تاثیر آن در ایمنی سیستم حمل و نقل
Share
حمید مرادی
حمید مرادی
کارشناس ارشد راه و ترابری / وقتی در مورد ایمنی راه صحبت می کنیم، از اهمیت توجه به زندگی انسان ها صحبت می کنیم.

مطالب مرتبط

آذر ۱۶, ۱۳۹۶

ایمنی خودرو و پرفروش های خودرو در هفت ماهه اول ۹۶


ادامه مطلب
معاینه فنی
شهریور ۱۴, ۱۳۹۴

کاهش دخالت نیروی انسانی در مراکز معاینه فنی


ادامه مطلب
مرداد ۱, ۱۳۹۴

قانون جدید جلب رضایت مصرف‌کنندگان در صنعت خودرو


ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

RSS Transport safety blog

  • The EU’s road safety situation in 2015
  • Safety Benefits of C-ITS
  • Third Global Status Report on Road Safety 2015 – China & India
  • Third Global Status Report on Road Safety 2015 – Iran & Thailand
تمامی حقوق سایت برای حمید مرادی محفوظ است.