logo961201logo961201logo961201logo961201
  • خانه
  • دوره‌های آموزشی
    • ایمنی راه مقدماتی
    • مدیریت ایمنی راه
    • مدیریت ایمنی معابر شهری
    • بازرسی ایمنی راه
    • ایمنی وسیله نقلیه
  • آمارتصادفات
    • آمار سالانه
    • آمار تصادفات برون شهری
    • آمار تصادفات درون شهری
  • کتابخانه ایمنی
    • دستورالعمل‌ها و قوانین داخلی
    • آیین‌نامه‌های خارجی
    • گزارشات داخلی ایمنی راه
    • گزارشات بین‌المللی ایمنی راه
  • ایمنی راه‌و زندگی
  • درباره‌ما
  • تماس‌باما
  • مرجع‌علمی
✕

استراتژی مدیریت سرعت – استراتژی های Save LIVES

آذر ۹, ۱۳۹۶

هفت استراتژی موثر در ایمنی راه

سازمان بهداشت جهانی، راهکارها و استراتژی هایی را برای مدیریت ایمنی راه در نظر گرفته است. مجموعه این راهکارها  Save LIVES نام گذاری شده اند.

این هفت استراتژی عبارتند از :

استراتژی مدیریت سرعت

استراتژی راهبری مدیریت ایمنی راه

استراتژی طراحی و بهبود زیرساخت ها

استراتژی تدوین و پیاده سازی استانداردهای مربوط به وسایل نقلیه

استراتژی اعمال قوانین و مقررات ترافیکی

استراتژی رسیدگی به مصدومان بعد از سانحه

در اینجا به استراتژی مدیریت سرعت پرداخته می شود.

استراتژی مدیریت سرعت

بنابر مطالعات انجام شده، هرچه خودرو با سرعت بیشتری حرکت کند، احتمال اینکه تصادف رخ دهد، بیشتر خواهد بود. به ازای هر ۱ کیلومتر بر ساعت افزایش سرعت در جاده ها، ۳ درصد تصادفات فوتی و ۴ تا ۵ درصد تصادفات جرحی افزایش پیدا می کند.

۱- تعیین و اعمال سرعت مجاز

سرعت مجاز برای آگاهی دادن به کاربران راه در مورد سرعت مناسب برای رانندگی در راه است. سرعت مجاز باید بر اساس عملکرد راه تعیین شود، در مقابل چشم کاربران قرار گیرد، به اطلاع عموم رسانده شود و سپس اعمال شود.

اعمال سرعت مجاز:

قوانین و مقررات محلی و ملی باید  عواقب تخطی از سرعت مجاز را مشخص کنند.

این می تواند شامل جریمه های مالی، امتیازهای منفی بر روی گواهینامه و در موارد جدی، تعلیق گواهینامه باشد.

استفاده از دوربین های کنترل سرعت برای ضبط تخلفات و تشخیص هویت متخلف، از موثرترین راهکارها برای پیاده سازی استراتژی مدیریت سرعت هستند.

این دوربین ها ممکن است ثابت باشند، دستی باشند یا در خودروها پلیس کار گذاشته شوند.

طراحی راه برای آرامسازی ترافیک

چندین رویکرد در طراحی راه منجر به این می شود که رانندگان سرعت خود را کاهش دهند.

undefined

۲- طراحی شهری

بهترین گزینه برای آرامسازی ترافیک آن است که راهکارهایی مانند میدان ها، باریک کردن راه ها، سرعت کاه ها، سرعت گیرها و نوارهای لرزاننده با هم ترکیب شوند. اگر یک طرح کلی ممکن نیست، تغییرات کوچکتر نیز منجر به تفاوت در سرعت رانندگی خواهد شد.

محدوده های سرعت کم (Low Speed Zone):

ایجاد محدوده هایی با سرعت کم خصوصا در مکان هایی که حجم عابر پیاده زیاد است، منجر به کاهش تصادفات خواهد شد.

این راهکار خصوصا در نزدیکی بیمارستان ها و مدارس بسیار حیاتی است. مثلا در محدوده مدارس، عبور از عرض خیابان با کمک چراغ راهنمایی توصیه می شود.

بزرگراه های درون شهری و بین شهری:

سرعت های بالا تنها در بزرگراه های با حاشیه راه و تقاطع های ایمن و میانه های جداشده مجاز است. در این مسیرها باید خودروهای سبک و سنگین با سرعت های متفاوت در جهات مختلف حرکت کنند.

هفت راهکار موثر ایمنی راه در مدیریت ایمنی راه - استراتژی مدیریت سرعت - سازمان بهداشت جهانی

نصب تکنولوژی های درون خودرویی

تکنولوژی های کمکی هوشمند سرعت، به راننده در مورد اینکه با چه سرعتی حرکت کند، کمک می کند.

بیشتر این سیستم ها به گونه ای است که متصل به مسیریاب ماهواره ای هستند و سرعت مجاز بر روی مسیرها به صورت کدگذاری شده بر روی نقشه وجود دارد.

در مدل های مختلفی این ویژگی ها ارایه شده اند:

  • هشدار به راننده هنگامی که از سرعت مجاز تخطی می کند.
  • اقدام به کاهش سرعت خودرو اما راننده امکان جلوگیری از کاهش سرعت را دارد
  • سیستم کنترل سرعت خودرو را در دست می گیرد و راننده نمی تواند مداخله کند.

فواید مدیریت سرعت:

علاوه بر کاهش تلفات و مصدومان ترافیکی و کاهش هزینه های اقتصادی و اجتماعی، استراتژی مدیریت سرعت به دلایل زیر منجر به بهبود سلامت جامعه می شود:

  • افزایش پیاده روی و دوچرخه سواری با ایمن تر کردن محیط برای دیگر کاربران راه
  • کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی

فایل استراتژی مدیریت سرعت از اینجا قابل دانلود است.

ویدیوی استراتژی مدیریت سرعت

مطالب مرتبط

  • اجزای اصلی سیستم ایمن شهری – مدیریت سرعت
  • استراتژی مدیریت سرعت – استراتژی های Save LIVES
  • قوانین و ضوابط مرتبط با ایمنی معابر شهری
  • اجزای اصلی سیستم ایمن – باز طراحی معابر شهری
  • ایمنی خودرو- اجزای اصلی سیستم ایمن
  • مطالعه موردی: در مسیر چشم انداز صفر نیویورک
  • ضرورت مدیریت ایمنی معابر شهری
  • آمار کشته شدگان تصادفات درون شهری سال ۱۳۹۴
  • آمار کشته شدگان تصادفات درون شهری ۱۳۹۳
  • آمار کشته شدگان تصادفات درون شهری ۱۳۹۲
  • آمار کشته شدگان تصادفات درون شهری ۱۳۹۱
  • آمار تلفات تصادفات درون شهری ۱۳۹۵
Share
حمید مرادی
حمید مرادی
کارشناس ارشد راه و ترابری / وقتی در مورد ایمنی راه صحبت می کنیم، از اهمیت توجه به زندگی انسان ها صحبت می کنیم.

مطالب مرتبط

آبان ۱۸, ۱۴۰۳

ضرورت مدیریت ایمنی معابر شهری


ادامه مطلب
بهمن ۲۰, ۱۳۹۶

مطالعه موردی: در مسیر چشم انداز صفر نیویورک


ادامه مطلب
دی ۲۲, ۱۳۹۶

ایمنی خودرو- اجزای اصلی سیستم ایمن


ادامه مطلب

2 Comments

  1. امیر انجینی گفت:
    اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۷ ب٫ظ

    امیر انجینی
    ایمنی راه یعنی ارج نهادن والا به جان شریف انسانها از دید انسان شریف ،
    لزوم آگاه سازی نخبگان و افراد تاثیر گذار در جامعه به ویژه مسئولین و مدیران رده بالا اهمیت شایانی دارد .
    چرا آمار تلفات جاده با تلفات کرونا مقایسه نمی شود .
    ایمنی راه سالهاست که مغفول مانده ، باید برای تلفات راه و کشته شدگان و برای مفابله با این همه تصادفات سالها پیش ستاد مدیریت کلان در کشور ایجاد می شد .
    موضوعی که هنوز هم در مقایسه با کرونا و این ویروس خطرناک ، بحرانی تر و مزمن تر است و شاید بدتر و وحشتناکتر و خطرناک تر !
    چون جدی گرفته نمی شود ؟
    اگر نصف کارها و هزینه هایی که در باره کرونا انجام شد درباره ایمنی راه انجام می شد . بسیار بهتر نتیجه می گرفتیم و در رده برترین کشورهای پیشرفته دنیا قرار می گرفتیم .

    پاسخ
  2. امیر انجینی گفت:
    اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۹ ب٫ظ

    توجه به ایمنی راه یعنی تعالی دیدگاه فرد به کرامت زندگی انسانها .

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

RSS Transport safety blog

  • The EU’s road safety situation in 2015
  • Safety Benefits of C-ITS
  • Third Global Status Report on Road Safety 2015 – China & India
  • Third Global Status Report on Road Safety 2015 – Iran & Thailand
تمامی حقوق سایت برای حمید مرادی محفوظ است.