اجزای اصلی سیستم ایمن – باز طراحی معابر شهری
باز طراحی معابر شهری
یکی دیگر از اجزای اصلی سیستم ایمن، باز طراحی معابر شهری است. در بحث قبل در مورد اجزای اصلی سیستم ایمن، مدیریت سرعت را یکی از استراتژی های مهم معرفی کردیم.
در اینجا می خواهیم کمی عمیق تر به مساله ایمنی در معابر شهری ورود کنیم.
در مبحث مدیریت سرعت، دانستیم که شهرهای زیادی در اروپا و آمریکای جنوبی و شمالی، سرعت مجازی کمتر از ۵۰ کیلومتر بر ساعت را در شهر اعمال کرده اند.
اما این شهرها دریافته اند که همزمان با اعمال قانون سرعت مجاز، به عنوان یک اسلحه، یک سیستم ایمن هوشمند، چیزی بیش از آموزش و اعمال قانون برای کاهش سرعت نیاز دارد.
باید کاربران در محیط هایی ذاتا ایمن و بخش خود معرف راه تردد کنند که پارامترهای فیزیکی برای جلوگیری از وقع تصادفات در طراحی آن ها لحاظ شده است.
همانطور که سازمان حمل و نقل لندن (tfl) در سند استراتژیک خود به ” خیابان های ایمن برای لندن” اشاره کرده است و اینگونه آن را توصیف کرده است:
“همکاری در راستای راه های بدون کشته و مصدومیت شدید”
و هدف خود را کاهش ۴۰ درصدی افراد کشته شده و آسیب دیده معرفی کرده است.
مسئولان ایمنی راه در لندن باید برای لحاظ کردن و حفاظت از همه کاربران راه، از اثرات خطای انسانی و حوادث غیر قابل پیش بینی و ایمن کردن آن ها تلاش کنند.
این کار، نیاز به تفکر خلاقانه در مورد دامنه وسیعی از راهکارهای ممکن شامل ایجاد زیرساخت ایمن راه، بهبود ایمنی وسایل نقلیه و بازبینی سرعت مجاز برای کاهش خطر مصدومیت های شدید و غیر قابل قبول می باشد.
خیابان های فرعی بدون آرامسازی، رانندگان را تشویق به سرعت می کند.
به طور مثال تخصیص مجدد فضای خیابان ( باز طراحی معابر شهری ) به گونه ای که یک خط عبوری برای وسایل نقلیه موتوری کاهش یابد و به مسیر دوچرخه جدا شده تخصیص یابد، ایجاد فضای پیاده رو، تعویض جدول کنار خیابان و جانمایی جزیره هایی برای عابران پیاده در خیابان های پهن، منجر به کاهش فرصت برای افزایش سرعت وسیله نقلیه خواهد شد.
درک این نکته که عابران و دوچرخه سواران چگونه در شهر حرکت می کنند یا حرکت خواهند کرد، برای شکل دادن به سیاست های باز طراحی معابر شهری با هدف افزایش ایمنی و جلب حمایت و مقبولیت عمومی لازم است.
مشاهده و تشخیص خطوط مناسب در مورد اینکه افراد چگونه سفر می کنند و سازگار کردن آن با بازطراحی خیابان، می تواند سفر بهتر و ایمن تری را برای همه کاربران راه ایجاد کند (+)
از جمله ابزارهای سیاست گذاری شهری، استفاده از طراحی برای ایمن کردن سفرهای شهری است که شامل موارد زیر می شود:
– بهبود راه های شریانی از طریق مدیریت سرعت،
– پیش بینی تسهیلات عابر پیاده و دوچرخه سواری مانند جزیره های ترافیکی و خطوط جداگانه دوچرخه
– بلاک های کوتاه تر (بعدا به طور مفصل در این مورد بحث خواهیم کرد)
– ایمن تر کردن نقاط با تردد بالای عابر پیاده
– و طراحی سازگار با محیط
راهکارهای آرامسازی ترافیک در خیابان های فرعی و خیابان های مسکونی
– سرعت گیرها
– استفاده از باغچه ها و کانال ها برای کاهش عرض که منجر به کاهش سرعت و جابه جایی ایمن عابر می شود.
– شبکه متصل خطوط جدا شده دوچرخه
– و دسترسی ایمن به حمل و نقل عمومی
بسیاری از تغییرات طراحی نسبتا ارزان هستند و برای شرایط خیابان ها و جریان های ترافیکی شهرها در سراسر جهان کاربرد دارند.
شواهد زیادی وجود دارد که جهت گیری کلی شهرها در مورد استفاده از فضاهای عمومی و به طور خاص، دسترسی و جابه جایی عابران پیاده و دوچرخه سواران، تاثیر زیادی بر تلفات تصادفات ترافیکی دارد.
در کشور امریکا، جامعه ملی فعالان حمل و نقل شهری (NACTO) پیشرو در تطبیق عملیاتی رویکردهای طراحی جدید توسط مهندسان معابر شهری و حمایت از باز طراحی خیابان های شهری به عنوان عنصر اصلی سیستم ایمن هستند.
تعداد شهرهای آمریکا که کار بازنگری در تصمیمات برنامه ریزی حمل و نقل – به جا مانده از دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی – را انجام می دهند و برای مثال روگذرهای چندخطه را به دوچرخه سواری و پیاده روی اختصاص می دهند، در حال افزایش است.
کاهش طول و تعداد سفرهای وسایل نقلیه از طریق برنامه ریزی شهری که مغازه ها و خدمات را به نزدیکی مناطق مسکونی می آورد و تشویق به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و غیرموتوری به جای استفاده از خودروی شخصی، منجر به کاهش تصادفات می شود.
البته تغییر وسیله نقلیه به حمل و نقل عمومی مانند BRT و LRT به خودی خود معجزه نمی کند. حمل و نقل عمومی باید ایمن و قابل دسترس برای عابران پیاده باشد. زیرا بیشتر سفرهای مرتبط با حمل و نقل عمومی با پیاده روی شروع می شود و خاتمه می یابد.
همچنین خدمات دهندگان سیستم های حمل و نقل عمومی باید مطابق مقررات رفتار کنند و تحت نظارت مناسب باشند.
هدف ۱۱٫۲ برنامه SDG یک محرک قوی برای پیشبرد یک رویکرد جامع در زمینه حمل و نقل همگانی همراه با دسترسی ایمن است.
در دوره های آموزشی بعدی در خصوص دسترسی ایمن حمل و نقل عمومی در معابر شهری بیشتر خواهیم آموخت.